1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. veneet

Klassikkopurjevene pääsee vesille ensi keväänä

1930-luvulla rakennetun kilpapurjeveneen Blue Marlinin entisöinti jatkuu Suomen Puuvenekeskuksessa Kotkassa. Veneen entisöinti on venynyt, ja vene pääsee vesille vuotta suunniteltua myöhemmin.

30-luvulla rakennettua kilpapurjevene Blue Marlinia entisöidään. Kuva: YLE / Raine Martikainen

Klassikkopurjeveneen entisöinti venyi, koska veneen suunnittelu ja materiaalihankinta veivät odotettua pidemmän ajan.

- Tinkimättömyys lopputuotteen laadussa on tuonut lisähaasteita suunnitteluun ja materiaalihankintaan. Työn suorittaminen ei sinänsä ole venynyt, sanoo veistämön johtaja Allan Savolainen.

Alkuperäisiä rakennusmateriaaleja ei ole enää saatavilla. Blue Marlinin puukölit on korvattu afrikkalaisella puulajilla bilingalla, jota on yleensä käytetty siltojen ja rautatiepölkkyjen rakennusmateriaalina kestävyytensä takia.

Yli 20-metrinen klassikkopurjevene on rakennettu 1930-luvulla Englannissa. Sen omisti italialainen perhe Colussi 50 vuoden ajan, ennenkuin vene myytiin.

Blue Marlin jää Suomeen

Nelisen vuotta entisöitävänä olleen purjeveneen entisöinti kestää vielä vuoden. Veneen omistaja Henrik Andersin käy katsomassa kaunotartaan joka kolmas viikko.

- Aina löytyy jotain uutta katsottavaa, Henrik Andersin sanoo.

Purjeveneen tuleva kotisatama ei ole vielä tiedossa, mutta varmaa on, että se jää Suomeen.

- En ole vielä päättänyt Blue Marlinin kotisatamaa, mutta lähellä on, että se olisi Kotka.

Blue Marlin on klassikkokilpavene, ja kilpaveneeksi se päätyykin. Andersin aikoo osallistua veneellään purjehduskilpailuun ainakin Pohjois-Saksan Flensburgissa, jonne hän matkustaa - mitenpä muuten kuin purjehtien.

- On riski kuljettaa venettä sinne millään muulla tavoin.

Blue Marlinin entisöinti on vaatinut valtavan työn. Andersin ei paljasta Blue Marlinin korjauksen hintaa.

- Vastaavankokoisen muoviveneen hinnaksi se tulee, joten kyllä se kallis projekti on.