Da Vincin tuhoutuneeksi luultu fresko lieneekin salaseinän takana

Taidesalapoliisit uskovat päässeensä Leonardo da Vincin kauan sitten kadonneen taideteoksen jäljille. Viimeinen havainto Anghiarin taistelua kuvaavasta freskosta on neljän vuosisadan takaa. Nyt tutkijat arvelevat, että maalaus on salaseinässä Palazzo Vecchiossa eli Firenzen kaupungintalossa Italiassa.

kulttuuri
Palazzo Vecchio Firenzessä
Palazzo Vecchio FirenzessäMaurizio Degli Innocenti / EPA

Tutkíjat työnsivät pieniä sondeja Palazzo Vecchion juhlasalin seinään ja saivat talteen maalinhitusia, joissa käytetty musta pigmentti on samaa kuin Leonardo da Vincin Mona Lisa -maalauksessa. Sondit havaitsivat myös punaista lakkaa ja ruskeaa pigmenttiä piiloon jääneessä seinässä sekä ilmatilan sen ja uuden seinän välissä.

Pigmenttien löytyminen ei ollut sattumaa, vaan yhdysvaltalaisen San Diegon yliopiston taidehistorian professori Maurizio Seracini on jäljittänyt niitä vuosikymmenen ajan. Hän on käyttänyt etsinnöissään huipputekniikkaa eli kameraa, jolla yleensä etsitään syövän merkkejä ihmisen kehosta.

Tutkimus on aiheuttanut myösi eripuraa, koska ulommassa seinässä olevaan Giorgio Vasarin maalaukseen oli porattava kuusi pientä reikää. Asiasta tehtiin jopa poliisitutkimus.

- Vaikka löydökset ovatkin vasta alustavia ja mysteerissä riittää työtä, niin kaikki viittaa siihen, että etsimme oikeasta paikasta, Seracini sanoi lehdistötilaisuudessa maanantaina.

Rubensin kopio säästyi tähän päivään

Anghiarin taistelu oli firenzeläisten ja milanolaisten yhteenotto vuonna 1440. Da Vinci alkoi maalata sitä freskoksi kuusi vuosikymmentä myöhemmin, mutta työ jäi kesken, koska maali osoittautui liian juoksevaksi.

Aikalaiset kuitenkin ylistivät freskoa, ja hollantilainen barokkimaalari Peter Paul Rubens piirsi siitä kopion. Siinä miekkoja heiluttavat ratsastajat ottavat rajusti yhteen, ja jalkaväkeä tallaantuu ratsujen alle. Raivo vääristää miesten kasvoja, ja hevosten silmät pullistuvat pelosta.

Maalauksen arveltiin hävinneen historiaan, kunnes jotkut tutkijat alkoivat arvella, että da Vincin maalaritoveri Giorgio Vasari olikin rakentanut seinän freskon eteen säästääkseen kunnioittamansa mestarin työn. Kymmenkunta vuotta myöhemmin Vasari maalasi uudelle seinälle oman taistelukuvansa, Marcianon taistelun.

Tutkimuksista on kuvagalleria National Geographic -lehden verkkosivulla. (siirryt toiseen palveluun)

Lähteet: AFP, Yle Uutiset