Yritysten nettidilemma: avoin läsnäolo vai kepulikonstit

Yritykset pyrkivät tavoittamaan asiakkaita sosiaalisen median kautta yhä moninaisemmin tavoin. Läsnäolo Facebookissa ja keskustelupalstoilla lisääntyy jatkuvasti. Aina keinot eivät ole avoimia, vaan esimerkiksi keskustelupalstoilla voidaan toimia arveluttavin keinoin.

Kotimaa
Twitterin, Facebookin,  You Tuben ja Flickrin logot.
Yle

Valion maisemakonttorissa Helsingissä on jo kahden vuoden ajan istunut digitiimi. Sen tehtävänä on muun muassa osallistua sosiaalisessa mediassa käytäviin keskusteluihin, kertoo Valion digitaalisen markkinoinnin päällikkö Jussi-Pekka Erkkola.

- Olemme siellä läsnä. Päivitämme Facebook-sivuja, vastaamme ihmisten kysymyksiin, kerromme tuotteistamme, Erkkola luettelee.

Hän kertoo, että Facebookin, YouTuben ja Twitterin lisäksi Valio näkyy erilaisissa blogeissa ja keskustelupalstoilla - varsinkin ruuanlaittoa käsittelevillä verkkosivustoilla.

Erkkolan mukaan Valion digitiimin väki on sosiaalisessa mediassa läsnä avoimesti omilla nimillä.

Aina yritysten toiminta verkossa ei ole yhtä avointa. Verkkomaailmassa tunnetaan ilmiö, joka kantaa nimeä astroturfing. Se tarkoittaa kansalaistoiminnaksi naamioitua mainontaa, kertoo yritysten verkkomainetta tutkiva Salla Laaksonen Helsingin yliopistosta.

- Lähdetään yrityksenä kommentoimaan jonnekin keskustelupalstalle, mutta väitetään olevan tavallisia kansalaisia tai mennään sinne jollain feikkinimimerkillä. Kehutaan siellä sitten yrityksen tuotteita, Laaksonen kuvailee.

Kiinnijäämisestä tahra imagoon

Sitä, kuinka monen nimimerkin takana on todellinen henkilö ja kuinka moni on oikeasti yritys, on vaikea paljastaa. Tutkija Salla Laaksonen muistaa takavuosilta ainakin yhden esimerkin, jossa keskustelupalstan nimimerkin takaa löytyi suuryrityksen käyttämä mainostoimisto.

- Muun muassa ilmastonmuutoskampanjaa promottiin aktiivisesti keskustelupalstoilla laittamalla ja linkittämällä joka puolelle samansisältöisiä viestejä. Verkkoaktiviit sitten selvittivät ip-osoitteen avulla, kuka siellä oli taustalla.

Kiinnijäämisestä seuraava imagotappio onkin usein mainoshyötyä suurempi. Laaksosen mukaan tilalle on jo tullut uusi, avoimuutta korostava trendi.

- Tällainen kotikutoinen sisältö on omaksuttu osaksi yritysten markkinointiviestintää: yritetään jo kampanjan kautta tehdä sisältöjä, jotka eivät ole niin tuotteistetun näköisiä.

Myös Valiossa uskotaan avoimuuteen, kertoo Jussi-Pekka Erkkola.

- Se on hyvin kivinen tie, se on nähty maailmalla jo vuosia sitten. Tällaiset taktiikat eivät ole verkossa tätä päivää.

Lähteet: Yle Uutiset