Kouvola kieltää pikavippimainokset

Kouvolan kaupunki on linjannut, ettei sen mainospylväissä saa mainostaa pikavippejä. Kouvola on tiettävästi ensimmäinen pikavippimainokset kieltänyt kaupunki.

Kotimaa

Kouvolan tekninen lautakunta kielsi tiistaina pikavippien mainostamisen lähes 80 mainospylväässä, koska pikavippimainokset eivät sovi kaupungin imagoon. Taustalla olivat kuntalaisten valitukset pikavippimainoksista.

- Kaupungilla ja varmaan monella yksityishenkilölläkin on tarve päästä vippailusta eroon kestävämmän talouden tielle, perustelee teknisen lautakunnan puheenjohtaja Risto Simola.

Pikavippimainoksia kuitenkin nähdään kaupungin omistamilla mainospaikoilla vielä pitkälle kevääseen, koska kaupungin ja mainosyrittäjän välinen sopimuksen irtisanomisaika on kolme kuukautta.

- Tässä kävi vähän hassusti, kun kyseisen firman kanssa voimassaollut sopimus päättyi helmikuun lopussa. Siirtymäajasta johtuen pelaamme vielä kolme kuukautta vanhalla sopimuksella.

Roskakoreja pikavippimainokset koristavat vielä vuosia. Kaupungin roskakorien kylkiä koskevien mainospaikkojen sopimus umpeutuu vasta vuonna 2014, minkä jälkeen senhetkinen lautakunta päättää sopimuksen sisällöstä.

- Uskon, että kun sopimuksia uudistetaan, samantyyppiset asiat tulee kirjattua sopimukseen.

Valitukset pikavippimainoksista harvinaisia

Mainonnan eettinen neuvosto pitää pikavippimainoksista kantautuvia valituksia harvinaisina. Neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta ei ole kuullut, että mikään muu kunta olisi kieltänyt pikavippimainoksia.

- Jonkin yksittäisen kunnan päätös kieltää jokin asia ei tosin välttämättä kantaudu neuvoston korviin.

Neuvosto saa vuodessa noin 70 valitusta, joista kymmenkunta todetaan hyvän tavan vastaisiksi. Valituksia tulee eniten mainoksista, jotka koetaan jollain tapaa syrjiviksi.

- Suurin osa valituksista koskee syrjintää, joka voi olla sukupuolten tasa-arvoa, kansallisuutta tai seksuaalivähemmistöjä koskevaa syrjintää.

Yhä useampi mainos on lapsille sopimaton

Valituksia tulee yhä enemmän lapsille sopimattomista mainoksista. Palorannan mukaan valitusten määrä lapsille sopimattomista mainoksista on lisääntynyt viime vuosien aikana. Myös väkivaltaiset mainokset poikivat valituksia.

Mainonnan eettinen neuvosto ilmoittaa mainostajalle ja mainoksen julkaisevalle medialle, mikäli niiden mainos todetaan sopimattomaksi. Palorannan mukaan neuvoston lausunnot otetaan lähes aina vakavissaan.

- Joskus toki huomaamme, että samantyyppinen mainonta toistuu myöhemmin.

Paloranta veikkaa, että kyseessä on huolimattomuus, mikäli mainostaja ei ole ottanut opiksi huomautuksesta.

Kaiken kaikkiaan Paloranta näkee mainonnan suurimpana ongelmana mainosten sijoittelun ja esittämisajankohdan.

- Radio- ja tv-mainoksissa kaikki mainokset eivät sovellu päivällä tai alkuiltaan esitettäviksi. Ulkomainoksissa kaikki mainokset eivät sovi ulkomainoksiksi.

Myös Hamina harkitsee mainoskieltoa

Kouvola on tiettävästi ensimmäinen kaupunki, joka on kieltänyt pikavippien mainostamisen. Myös Hamina harkitsee mainonnan rajoittamista.

Haminan kaupungingeodeetti Sami Suoknuuti myöntää, että pikavippimainokset ovat liian hallitsevia kaupungin katukuvassa. Mainospaikkojen sopimukset ovat katkolla lokakuussa.

- Keskusteluja pikavippimainonnan rajoittamisesta käydään kesän aikana.

Kotkassa pikavippimainosten kieltämisestä ei ole keskusteltu.

Kouvolan kaupungin pikavippikiellosta kertoi ensimmäisenä Kouvolan Sanomat.

Lähteet: Yle Kymenlaakso / Mirjam Tahkokorpi