Iron Sky on luonut ainutlaatuisen fanikulttuurin

Sosiaalisessa mediassa tieteiskomedialla on noin 135 000 seuraajaa, ja YouTubessa sen videoita on katsottu miljoonia kertoja. Iron Skyn fanit ovat olleet ideoimassa, rahoittamassa ja markkinoimassa elokuvaa.

kulttuuri

Iron Sky - Rautataivas -elokuva saa ensi-iltansa Suomessa 4.4.2012. Jo kolmen vuoden ajan kymmenet tuhannet ihmiset ovat seuranneet elokuvantekoa, tutustuneet olosuhteisiin ja tekniikkaan, jota elokuvassa käytetään, sekä osallistuneet elokuvan ideointiin, rahoittamiseen ja varsinkin nyt markkinointiin.

Ainutlaatuisen fanikulttuurin luominen on onnistunut elokuvan oman kotisivun (siirryt toiseen palveluun), blogin (siirryt toiseen palveluun), Facebookin (siirryt toiseen palveluun), Twitterin (siirryt toiseen palveluun) ja MySpacen (siirryt toiseen palveluun) kautta. Ohjaaja Timo Vuorensolalla on yksinkertainen selitys siihen, miksi fanit on otettu niin tiiviisti mukaan.

- Kun ei me oikein muutenkaan osata tehdä elokuvia, hän naurahtaa.

- Ohjaajana joudun elokuvaa tehdessä kuuntelemaan 100 - 200 ihmistä, niin miksi en sitten kuuntelisi 10 000 ihmistä? Demokratiaa se ei elokuvantekoon tuo, sillä lopulliset päätökset teen kuitenkin itse.

"Haluttiin antaa paljon ulos, mutta..."

...samalla meillä oli se periaate, että käsikirjoitus ja kaikki sen versiot pidämme itsellämme. Emme kertoneet koko juonesta ja hahmoista mitään, ennen kuin ihan loppumetreillä, Vuorensola kertoo.

Tämän vuoksi moni elokuvantekoa seurannut fani saa elokuvan nähdessään paljon enemmän kuin osasi odottaa.

- Luulin tietäväni paljon, mutta nyt elokuvan nähtyäni huomaan, etteivät tekijät kertoneetkaan juuri mitään, huokaili Iron Sky -fani Niko Saarela Kajaanissa järjestetyn Suomen ensimmäisen ennakkoesityksen jälkeen.

- Minun toiveeni on se, että voin tehdä elokuvia, jotka vaikuttavat tosi mageilta, mutta elokuvan nähtyään jengi on saanut vielä enemmän kuin ovat lähteneet hakemaan.

Lähteet: Yle / Katja Oittinen