VR saa kilpailijan syksyllä 2013

Tavaraliikenteen aloittamista vuosia suunnitellut pieksämäkeläinen Proxion Train solmi perjantaina Jyväskylässä ensimmäisen yhteistyösopimuksen. Yhtiö alkaa syksyllä 2013 kuljettaa rautateitse lautatavaraa maailmalle kolmelta Vapo Timberin sahalta Nurmeksesta, Lieksasta ja Hankasalmelta.

Kotimaa
Sopimus allekirjoitettiin tänään Vapon pääkonttorissa Jyväskylässä.Yle / Matti Myller

Teollisuuden pitkään odottama kilpailu rautateillä on jälleen yhden askelen lähempänä toteutumista. Yksi Euroopan suurimmista sahayhtiöistä Vapo Timber siirtää osan rautatiekuljetuksistaan VR:ltä Suomen ensimmäiselle yksityiselle rautatieoperaattorille Proxionille.

- VR:lle saattaa tulla yllätyksenä, että juuri me olemme ensimmäisiä tässä, kertoo logistiikkajohtaja Jari Leppänen Vapolta.

Kaikista sahatavarakuljetuksista Proxion saa syksyllä 2013 hoitaakseen kolmanneksen, eli noin 200 000 kuutiota puuta. Proxion Train hoitaa Vapo Timberin lautatavaraa maailmalle kolmelta sahalta Nurmeksesta, Lieksasta ja Hankasalmelta noin kymmenkunta vaunua käsittävällä junalla.

Kalustoa ei Proxion Trainilla vielä ole, mutta toimitusjohtaja Kimmo Rahkamon mukaan muutaman miljoonan euron kalustohankintaprosessi käynnistetään heti. Proxion todennäköisesti hankkii veturin uutena, mutta vaunuja saattaa löytyä käytettynäkin.

Kuljetusten hinta tärkeä tekijä teollisuudelle

Vapo Timberin päänavauksessa yksi tärkeistä tekijöistä oli VR:ää edullisempi hinta, paljastaa logistiikkajohtaja.

- Hinnanero VR:ään verrattuna on merkittävä, kun ajatellaan sahateollisuuden kannattavuutta, sanoo Leppänen.

Hänen mukaansa yhtiö harkitsee junakuljetusten ostoa laajemminkin tulevaisuudessa VR:n ensimmäiseltä kilpailijalta.

- Loppupeleissä on tavoite, että esimerkiksi kaikki sahatavaramme kulkisi rautateillä, kertoo Leppänen.

Toimitusjohtaja Kimmo Rahkamon mukaan vastaavanlaisia sopimusjulkistuksia kuin perjantaina tehtiin saattaa tulla lähiaikoina lisää.

- Virityksiä on käynnissä, mutta niistä ei vielä voi sanoa enempää. Tarkoitus on kuitenkin laajentaa toimintaa, eikä jäädä tähän, sanoo Rahkamo.

Lähteet: Yle Uutiset / Risto Mattila