1. yle.fi
  2. Uutiset

Pieksämäen Proxion aloittaa raideliikenteen syksyllä 2013

Pieksämäkeläinen rautatieoperaattori Proxion Train aloittaa sahatavarakuljetukset Suomen rautateillä syksyllä 2013. Proxion Train on allekirjoittanut tänään ensimmäisen asiakassopimuksensa Vapo Timber Oy:n kanssa. Sopimus on ensimmäinen yksityisen operaattorin tekemä kuljetussopimus Suomen rautateillä.

Teksti-TV Etelä-Savo
Tavarajuna raiteilla.
Raine Martikainen / Yle

Jo syksyllä 2013 Suomen rautatieverkossa puksuttaa junia, joissa komeilee VR:n logon sijaan pieksämäkeläisen Proxionin nimi. Proxion Trainin tänään allekirjoittama sopimus sahatavarakuljetuksista tarkoittaa, että Proxion pääsee vihdoinkin tekemään vaunutilauksia.

- Pyrimme hyödyntämään vaunujen tilauksessa mahdollisimman paljon kotimaista työtä, mutta voi olla, ettei kotimaassa voida vastata kilpailutukseen. Juuri veturi- ja vaunutilauksissa kestää aikansa, joten emme pääse aloittamaan liikennöintiä ennen kuin kalusto on valmiina, Proxionin toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo kertoo.

Kuljetukset Vapo Timberin tuotantolaitoksilta Nurmeksesta, Lieksasta ja Hankasalmelta alkavat syksyllä 2013. Liikennevirasto rautatieverkon omistajana huolehtii rataverkon aikatauluista niin, että kahden liikennöitsijän liikennöinti sujuu ongelmitta.

Kuljetuksia yhä enemmän maanteiltä raiteille

Vaikka Proxion kilpailee VR:n kanssa teollisuuden kuljetuksista yhteisillä markkinoilla, voi uusi liikennöijä tuoda tullessaan rautateille myös uutta kuljetettavaa. Sen sijaan, että Proxion nappaisi asiakkaita VR:ltä, se mahdollistaa kokonaan uusien kuljetusten siirtämisen kumipyöriltä rautateille.

- Minulla on sellainen tuntuma, että nämä kuljetukset ovat juuri niitä, jotka ovat vaarassa joutua maanteille kuljetettavaksi. Tavoitteenahan tässä on juurikin rautatieliikenteen lisääminen ja maanteiden tavaraliikenteen vähentäminen, Rahkamo sanoo.

Vapo Timberin päänavauksessa yksi tärkeistä tekijöistä oli VR:ää edullisempi hinta, kerrotaan Vapolta. Logistiikkajohtaja Jari Leppäsen mukaan yhtiö harkitsee junakuljetusten ostoa laajemminkin tulevaisuudessa VR:n ensimmäiseltä kilpailijalta. Proxionin tulevaisuuden suunnitelmat ovat tavarankuljetusta suuremmat.

- Meidän tavoitteena on noin kymmenen prosenttia tavaraliikenteestä, ja kun henkilöliikenne avautuu kilpailulle niin pyritään siihen, että meillä on jonkinlainen markkinaosuus myös siinä, Rahkamo kertoo.

Uusia työpaikkoja luvassa?

Proxionin hyvät uutiset tarkoittavat ehkä uusia työpaikkojakin, mutta vielä on aikaista sanoa minne. Vaikka Proxion on vahvasti pieksämäkeläinen yritys, ei päänavaus välttämättä tarkoita työtä paikkakunnalle.

- On vaikea ennakoida tuleeko työpaikkoja nimenomaan Pieksämäelle. Se riippuu siitä missä me liikennöidään ja miten me pystytään hyödyntämään erilaisia alihankintaketjuja. Me olemme olleet muun muassa kiinnostuneita hankkimaan VR:n konepajalta Pieksämäeltä vaunuja, mutta valitettavasti emme ole sieltä saaneet tarjousta. Mutta toivotaan, että pystytään työllistämään pieksämäkeläisiä yrityksiä joko suoraan tai välillisesti, Rahkamo toteaa.

Proxion Trainin omistaa joukko suomalaisia yksityishenkilöitä. Proxionille myönnettiin rautatieliikenteen toimilupaan tarvittava turvallisuustodistus toukokuussa 2011.

Lähteet: Yle Etelä-Savo

Lue seuraavaksi