Autokanta uudistuu hitaasti

Suomalaisten autojen keski-ikä on pysytellyt yli kymmenessä vuodessa jo pitkään. Katsastusasemilla autoveron muutosten uskotaan näkyvän hitaasti. Toiveissa on, että autokannan painopiste siirtyisi matalapäästöisiin malleihin. Toisaalta hinnankorotusten vuoksi vanhasta autosta saatetaan pitää kiinni pitkäänkin.

Kotimaa
Kuvassa katsastaja tarkistaa henkilöauton renkaan kiinnitysjärjestelmää
Yle / Kalle Niskala

Katsastuksen läpikäyneiden autojen keski-ikä vaihtelee eri puolilla Suomea, mutta ei merkittävästi.

- Vaihteluväli on 11 - 13 vuotta. A-katsastuksen asemilla se on 11,8 ja Päijät-Hämeessä kuukautta vähemmän, A-katsastuksen Lahden alueen päällikkö Esko Kemppi kertoo.

Kempin mukaan tilastot kertovat karua kieltä siitä, että autoilu on Suomessa kallista ja verotus korkea.

- Monelle perheelle auton hankinta on toiseksi isoin hankinta heti asunnon jälkeen.

Autoveron uudistuksen vaikutuksia Kemppi ei käy vielä arvioimaan. Hän ei usko, että tuleva uudistus yksin riittää alentamaan autojen keski-ikää.

- Toivottavaa tietysti on, että ajoneuvokanta uudistuisi, mutta se tapahtuu hitaalla syklillä. Uusi auto katsastetaan ensimmäisen kerran kolmantena käyttöönottovuonna ja sen jälkeen viidentenä. Ja monet tekijät vaikuttavat, eivätkä vähäisimpinä taloudelliset.

Vähäpäästöinen auto on ollut jo 20 vuotta liikenteessä Suomessa.

- Päästölaitteet ja katalysaattorit ovat toimineet hyvin eli kyllä ne auton elinkaaren kestävät. Sähköisissä järjestelmissä voi löytyä pieniä vikoja, mutta kokonaisuus toimii hyvin ja ajoneuvotekniikka kehittyy koko ajan.

Pohjoisissa olosuhteissa autojen heikko kohta löytyy Esko Kempin mukaan kantapään alta eli jarruista.

- Eniten vikoja kirjataan käyttöjarruista. Jarruvioista kärsii joka kymmenes katsastettu auto. Niihin vaikuttavat suomalaiset vaativat ajo-olosuhteet ja teiden suolat.

Lähteet: Yle Lahti