Kuntoilussa kannattaa pitää pakkasrajana 15 astetta

Kireät pakkasetkaan eivät ole estäneet innokkaampia kuntoilijoita liikkumasta ulkona. Urheilulääkäri kehottaa siirtymään sisätiloihin, kun pakkanen kiristyy alle 15 asteen.

terveys
Sivakoijia Ruissalossa.
Pakkanen ei ole estänyt sivakointia Ruissalossa.YLE Turku

Varsinais-Suomea höykyttävistä runsaan parinkymmenen asteen pakkasista huolimatta lenkkipolulla vastaan tulee commandopipopäisiä juoksijoita, hiihtoladuilla sivakoidaan ja pyörän päälle noustaan reidet topattuina.

Toisilla alkaa keuhkoissa polttaa jo moisen menon katseleminen.

Paavo Nurmi keskuksen terveysliikunnan professori Olli J. Heinonen suosittelee yleisesti sisälajeihin siirtymistä tai ainakin sen harkitsemista, kun pakkasta on 15 astetta tai enemmän.

- Omaa kroppaansa kannattaa totella.

Jos keuhkoja alkaa polttaa vaikka kovan bussillejuoksuspurtin jälkeen, ei aihetta huoleen ole.

- Keuhkot saivat hiukan liikaa kuivaa ja kylmää ilmaa, mutta kipu menee nopeasti ohi, lohduttaa Olli J. Heinonen.

Keuhkoja kannattaa kuunnella

Nenä ei pakkasella ehdi lämmittää kuivaa ja kylmää ilmaa tarpeeksi, jolloin herkkä keuhkoputki supistuu ja hengittämisestä tulee vaikeaa ja tuskallistakin.

- Liikunta jopa satakertaistaa sisään vedettävän ilman määrää tavalliseen, rauhalliseen hengitykseen verrattuna, kuvaa Olli J. Heinonen.

Urheilulääkäri antaa kuitenkin luvan pakkasliikunnalle, jos keuhkoputki ei kylmästä reagoi.

- Kylmän sietokyky on yksilöllinen asia.

Lähteet: YLE Turku