Selvitys: Hybridi sähköautoa parempi vaihtoehto

Liikenne- ja viestintäministeriön tilaama sähköautoselvitys luovutettiin keskiviikkona liikenneministeri Anu Vehviläiselle. Selvityksessä arvioidaan, että itseään lataava hybridiauto voisi olla käyttökelpoisempi ja kustannuksiltaan sähköautoa parempi vaihtoehto suomalaiseen liikenteeseen. Sähköautoa pidetään paremmin soveltuvana lyhyeen taajamaliikenteeseen.

Kotimaa
Hybridiauton kojelauta
Hybridiauton kojelaudasta käy ilmi myös akkujen varaustila.Yle

Selvityksessä huomioidaan, että jos sähköautojen määrä kasvaa huomattavasti, niiden lataus aiheuttaa sähköverkoissa kuormitusta, ja lisää huipputehon tarvetta.

Selvitysmies Nils-Olog Nylund suosittelee, että sähköautojen ja hybridiautojen tulemiseen on syytä alkaa varautua huomioimalla sähköautojen lataus rakentamismääräyksissä.

- Pitäisi varautua tulevaan sähköautojen lataukseen, koska rakennukset rakennetaan 50 vuoden käyttöiälle. Kannattaisi siis jo alkaa miettiä kaapeleiden vetoja ja muita latauspisteitä varten, sanoo selvitysmies, VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund.

Jossain vaiheessa on rakennettava myös julkinen latausverkosto, jotta sähköautoa voi tasapuolisesti käyttää.

Selvitysmies arvioi, että sähköautoja alkaa merkittävästi olla liikenteessä vasta tulevina vuosikymmeninä. Sähköautoista ei ole apua vielä vuoden 2020 energia- ja ilmastotavoitteiden saavuttamisessa, arvioi Nylund.

Sähköauto vielä kallis

Selvityksessä arvioidaan, että ajokilometriä kohden sähköauton kokonaiskustannukset ovat 30 - 100 prosenttia korkeammat kuin polttomoottoriautoissa. Käyttövoiman mukaan porrastettu käyttövoimavero alentaa sähköautojen käyttövoimaveroa jatkossa noin sataan euroon vuodessa ja hybridien noin viiteenkymmeneen euroon.

Hintojen odotetaan laskevan perinteisten autojen tasolle vasta noin vuonna 2025.

Selvityksen mukaan sähköautojen verottomuuteen ei ole perusteita jatkossakaan, mutta alkuvaiheessa voisi olla perusteltua tukea sähköautojen hankkimista julkisin varoin. Nylund ehdottaakin 1000-2000 sähköauton hankkimista esimerkiksi julkishallinnon, kuntien tai yritysten koekäyttöön. Näin kerättäisiin tietoa vaikkapa sähköautojen soveltuvuudesta kylmiin talviin.

Liikenneministeri pitää ajatusta hyvänä:

- Ruotsissakin on tehty niin. Siellähän tuetaan sähköautoja, mutta ei niitä tukia anneta yksittäisten kansalaisten käyttöön vaan ajatellaan niin, että on kestävyyttä paremmin ottaa vastaan myös se ongelmatiikka mitä sieltä sähköauton alkukäytöstä ehkä vielä tulee, muotoilee liikenneministeri Anu Vehviläinen.

Lähteet: YLE Uutiset / Risto Mattila