Sosiaalinen media tuo uusia tuulia vaaleihin

Sosiaalinen media nousee vahvasti esille ensi kevään eduskuntavaaleissa. Puolueet haluavat ehdokkaidensa hyödyntävän uusia keinoja äänestäjien tavoittamisessa. Vaalityön rahoittaminen tuo monille ehdokkaille haasteita, sillä rahaa on käytettävissä selvästi viime vaaleja vähemmän.

Pohjois-Savon vaalipiiri (1907–2013)
Pohjois-Savon Kokoomuksen facebook -sivu.
YLE / Juha Korhonen

Puolueet miettivät jo kuumeisesti ensi kevään kuvioitaan. Tavalliselle äänestäjälle vaalit ovat kuitenkin vielä kaukana tulevaisuudessa. Talven aikana ehdokkaiden vaalityössä nousee esille myös facebook, mutta sosiaalisen median vaikutus vaalien kokonaistulokseen on vielä suuri arvoitus.

- Joku on sanonut, että jos et ole sosiaalisessa mediassa mukana sinua ei ole olemassa. Viime aikoina erilaiset yhteiskunnalliset kysymykset ovat saaneet netissä jopa kymmeniä tuhansia ihmisiä liikkeelle. Sosiaalisella medialla voi olla ratkaiseva merkitys tulevissa vaaleissa, arvioi Pohjois-Savon Sosialidemokraattien toiminnanjohtaja Eero Hoffrén.

Myös muut puolueet näkevät internetin ja uusien medioiden painoarvon vaalityön värittäjänä.

- Silti pitää muistaa, että facebookissa ja sosiaalisessa mediassa ei voi vielä äänestää. Äänestäminen vaatii edelleen ennakkoäänestämistä tai varsinaiselle vaalipaikalle menoa. Jos facebook madaltaa tätä kynnystä niin silloin se vaikuttaa vaaleihin, sanoo Pohjois-Savon Kokoomuksen toiminnanjohtaja Eeva-Liisa Perki-Latvaniemi.

Maksettu näkyvyys vähenee

Puolueilla ja ehdokkailla on rahaa vaalityöhön jopa kolmannes entistä vähemmän. Pohjois-Savon suurimmat puolueet arvioivat vaalirahan vähenevän 10-35 prosenttia. Myös ehdokkaiden tv-mainonta supistuu tai jopa loppuu. Näkyvä vaalikampanja vaatii paljon rahaa.

- Hyvän vaalikampanjan voi tehdä 10 000 -15 000 eurolla, sanoo Eero Hoffrén.

- Arvioni on, että hyvä ja uskottava kampanja vaatii 25 000 - 30 000 euroa. Sillä summalla yksittäinen ehdokas voi mennä läpi, toteaa Keskustan Pohjois-Savon piirin toiminnanjohtaja Kimmo Valta.

- Tv-mainonnan supistumisesta huolimatta vaalikampanjat ovat kuitenkin 30 000 -35 000 euron tasolla, sanoo Eeva-Liisa Perki-Latvaniemi.

Äänestysaktiivisuus on yksi yleinen vaaliteema. Kevään 2007 eduskuntavaaleissa äänestysprosentti oli Pohjois-Savossa vajaat 65. Puolueet haluavat ensi keväänä parempia lukuja. Vaaleihin on vielä noin puoli vuotta.

- Pohjois-Savossa on lähdettävä tavoittelemaan 70 prosentin ylitystä. Se olisi täällä hyvä taso, arvioi Perki-Latvaniemi.

- Kyllä hyvän äänestysprosentin täytyy alkaa maakunnassa seitsemällä, sanoo Valta.

- Paha pelkoni on, että äänestysaktiivisuus laskee edelleen. Toivottavasti luku on silti yli 60. Se on kipuraja, jonka alle ei voi vaaleissa mennä, toteaa Eero Hoffrén.

Lähteet: YLE Savo / Jukka Eskanen