Lasten muotilehti huolestuttaa vanhempia

Alakouluikäisille suunnattu Top Model -lehti tuo Suomeen uudenlaista lastenkulttuuria. Askarteluohjeiden ja sarjakuvien kylkiäisenä 6-12-vuotiaille tytöille esitellään meikkien käyttöä ja uusimpia muotivirtauksia.

Kotimaa
Tanskalainen Top Model -lehti
YLE

Aller Median julkaiseman Top Modelin ensimmäinen numero ilmestyy huhtikuussa. Tanskalaismalliin perustuva lehti on herättänyt hämmennystä jo ennen kuin itse tuotetta on edes nähty, sillä Top Model -brändin verkkosivuilla annetaan lapsille vinkkejä muun muassa hoikkana pysymiseen ja selluliitin poistoon.

Aller Median toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälän mukaan Top Model -lehti on muusta brändistä erillinen kokonaisuus.

- Me emme anna pikkulapsille laihdutusneuvoja. Tämä on nuorten- ja lastenlehti,jossa on askarteluohjeita ja muotivinkkejä, hän oikaisee.

Lasten vanhemmat ovat silti varuillaan. Alleriin on tulvinut palautetta, jossa muoti ja meikkaus halutaan pitää erillään lasten maailmasta. Aalto-Setälän mielestä olisi kuitenkin aika ymmärtää, että käpylehmillä leikkiminen on historiaa.

- Muoti kuulu nykylapsen arkeen. Antaa lasten ja heidän vanhempiensa itse päättää, tarvitsevatko he tätä tuotetta. Nythän lapset lukevat aikuisten lehtiä ja surffaavat netissä. Koetetaan tehdä sellainen lehti, jonka kehtaa lapselle antaa.

Uusi konsepti nettiin

Vielä alakoululaisia halutumpaa kohderyhmää mediataloille ovat täysi-ikäiset naiset. Vaikka markkinoiden naistenlehtivalikoima alkaa olla ylitsepursuva, on internetissä tilaa.

A-lehtien maanantaina virallisesti avaama Lily.fi-verkkomedia yhdistää käyttäjien omia kirjoituksia ja toimituksen tuottamaa sisältöä.

- Kohderyhmämme, 18-34-vuotiaat naiset, haluavat vuorovaikutteisuutta omalta medialtaan. Vaikka vaatimus on myös vahvasti aikakauslehtimäiselle sisällölle, joka on räätälöity juuri tämän lukijan tarpeisiin, halutaan samaan aikaan ottaa kantaa ja tietää, mitä mieltä muut ovat, sanoo Lilyn päätoimittaja Jenni Lieto.

Nelihenkisen toimituksen ja Lilyn valitsemien bloggaritoimittajien lisäksi kuka tahansa voi perustaa sivustolle oman blogipalstan.

Myös sivun mainostajat markkinoivat tuotteitaan omilla palstoillaan.

Lily.fi:n tavoite on saada vuoden 2011 loppuun mennessä 38 000 viikkokävijää. Top Model lehdelle lukijatavoitetta ei ole vielä asetettu.

Lähteet: YLE Uutiset / Ruut Tolonen