Kaikki jäänmurtajat joutuivat tositoimiin

Ensimmäistä kertaa vuosiin kaikki Suomen jäänmurtajat ovat murtamassa jäätä. Pakkasjakso on nopeuttanut tuntuvasti Itämeren jäätymistä, ja useita kymmeniä laivoja on jäänyt saarroksiin jäiden keskelle. Tilanne vaikeutuu huomattavasti, jos sää vielä muuttuu tuuliseksi.

Kotimaa
Kantteja kuljettava rahtilaiva on jäänyt jään vangiksi.
Suomen kaikki jäänmurtajat ovat murtamassa jäätä - ensimmäistä kertaa vuosiin. Pakkasjakson vuoksi useita kymmeniä laivoja on jäänyt saarroksiin jäiden keskelle.

Rajavartiolaitos paikallisti perjantaina helikopterista useita Pietarin reitille jumiin jääneitä aluksia. Jääkenttä Itämerellä on pakkasten takia nopeasti laajentunut, ja jäätalven tulo merellä aikaistunut.

Jos etelän ja lännen välinen tuuli yltyy, on ongelmia tiedossa myös Suomen reiteillä. Merenkulkuviranomainen on tilanteesta huolissaan.

- Jäät paksuuntuvat joka päivä, ja valmiuksia on nostettu. Seuraavat etelän myrskyt kun tulevat, niin kyllä peloissaan saa olla, sanoo johtaja Ilmari Aro liikenneviraston talvimerenkulun yksiköstä.

Jäänmurtaja Otso tankkasi tänään Oulun satamassa 10 rekallista polttoainetta tankkeihinsa. Pohjanlahdella operoivan Otson yliperämies sanoo, että viime talvena ahtojääkasat olivat paikoin läpipääsemättömiä, mutta tänä talvena liikenne on sujunut hyvin. Jäätalvi merellä on kuitenkin vasta alussa, muistuttaa yliperämies Juha Hyvönen.

- Myös tänä talvena on kasoja syntynyt Perämeren pohjoisosassa. Ne on tiukkoja ja kierretään, mutta löytyy myös paikkoja mistä päästään nätisti läpi, sanoo Hyvönen.

Jäiden keskelle saarroksiin jääneet laivat saattavat aiheuttaa ympäristölle haittaa pitkään paikallaan ollessaan, sanoo johtaja Ilmari Aro.

- Jätevesi- ym. tankit tulevat ennen pitkään täyteen, ja toisinaan tapana on tyhjentää se tankki jään alle. Se on ongelma, mutta siihen on hyvin vaikea löytää ratkaisua.

Lähteet: YLE Uutiset / Risto Mattila