Bussikuskit haluavat itsepuolustuskoulutusta

Linja-autonkuljettajiin kohdistunut väkivalta on synnyttänyt tarpeen turvallisuuskoulutukselle. Kuljettajat toivovat työnantajien havahtuvan tilanteen vakavuuteen. Itsensä puolustamisen lisäksi kuljettajan on huolehdittava myös matkustajien turvallisuudesta.

Teksti-TV Lahti

Jos kyytiin tuleva matkustaja käy kiinni, on kuljettajan toimittava oikein ja nopeasti. Pekolan Liikenteen linja-autovarikolla Lahdessa harjoitellaan uhkaavan tilanteen varalta. Linja-autonkuljettaja Olli Jussila kuvailee koulutusta tärkeäksi.

- Esimerkiksi kuinka noustaan tästä istuvasta asennosta, saadaan työnnettyä asiakasta suojaamalla itsensä samalla. Samoin kuinka matkustamon puolesta penkistä saadaan kaveri turvallisesti poistettua autosta.

Bussinkuljettajat törmäävät väkivaltaan todennäköisimmin viikonloppujen lähiliikenteen myöhäisvuoroilla. Myös ruotsinlaivalta juhlijoita kotiin kyyditsevä Pekolan liikenteen Pekka Kauppila on joutunut tiukkoihin tilanteisiin. Aina ei pelkka pyyntö metelöinnin lopettamisesta tehoa.

- Joskus on tullut haastavia tilanteita, joissa joku haluaa esittää vähän enemmän. Ja sitten joutuu vähän kovistelemaan, Kauppila kertoo.

Kuljettajien ammattiliitossa AKT:ssa on kiinnitetty huomiota työturvallisuuden heikentymiseen. Turvallisuuskoulutus olisi aluetoimitsija Ari Lehtolan mielestä toivottavaa. Hän sanoo, että viimeaikainen kuljettajiin kohdistunut väkivalta osoittaa kuinka turvatonta työ voi olla.

- Kyllä heittäisin vastuuta työnantajille koulutuksesta.

Linja-autonkuljettaja Pekka Kauppila kokee, että uhkaavien tilanteiden harjoittelu etukäteen tuo varmuutta. Linja-autossa itsepuolustuksen harjoittelu auttaa muistamaan kuinka toimita tositilanteessa.

- Kun joudut siihen tilanteeseen niin et pelästy heti ja pystyt edes jotenkin toimimaan.

Bussi on ahdas paikka, jossa tappelulla on pahat seuraukset. Machoilu ei kannata. Itsepuolustuksen lisäksi Total-Sec Oy:n turvallisuuskouluttaja Miko Linnavirta muistuttaa hillinnän ja avun pyytämisen tärkeydestä.

- On tiedettävä milloin pitää kutsua lisäapua, milloin kannattaa mennä väliin ja milloin ei. Omaa työturvallisuutta ja matkustajien turvallisuutta ei saa vaarantaa.

Lähteet: YLE Lahti / Heikki Ahonen