Nanna-kettu pinkaisi umpimetsästä lehtien sivuille

Varsinaissuomalainen sarjakuva menestyy. Tämänvuotiset Sarjakuva-Finlandia -ehdokkaiden joukossa ovat turkulaisen Tuuli Hypénin sarjakuva-albumi Nanna, somerolaisen Heikki Paakkasen Amerikka ja turkulaislähtöisen Juba Tuomolan albumi Sika pussaa. Tuuli Hypénin luoma Nanna-kettu on alan uusimpia tulokkaita.

Tuuli Hypén
Kuva sarjakuvahahmo Nanna-ketusta.
Sarjakuvaa väritetään tietokoneella.YLE / Sami Tammi

Umpimetsästä kaupunkiin muuttaneen ketun tarinaa voi lukea mm. Helsingin Sanomista ja Turun Sanomista. Kettu itse syntyi Hypénin päässä reilu vuosi sitten.

- Hahmo oli aika valmis jo sillä hetkellä, kun aloin piirtää sitä. Halusin piirtää sympaattisesta, pöljästä ja naivista, mutta älyttömän hyväsydämisestä ketusta. Sellaisena se on toistaiseksi pysynytkin. Vaikka minulla on kova stressi, niin se ei toistaiseksi ole näitä hahmoja kyynistänyt, Hypén kertoo.

Hypén löytää aiheita arjesta. Yhteiskunnallista kritiikkiä hän ei kuitenkaan halua ihmisille sarjakuvillaan syöttää.

- Rivien välissä kritiikkiä silti voi olla. Aiheet ovat sellaisia, että kyllä niistä voivat ihmiset närkästyä, jos närkästyä haluavat, mutta pehmeällä tavalla haluan asioista puhua. On mukavaa, kun jostain rankasta, tylsästä ja epämiellyttävästä arkisesta asiasta löytää jonkun mukavan ja inhimillisen puolen.

Piirtämisestä tuli rehellistä työtä

Vauhdilla mainetta niittävästä, ihmisiä ympärillään oudoksuvasta ketusta, on tekeillä jo toinen albumi. Tuuli Hypén on varovaisen toiveikas. Sarjakuvista saattaa tulevaisuudessa tulla hänelle jopa elanto, mutta vielä tällä hetkellä muut asiat ovat tärkeämpiä.

- Roposet, joita tästä saa, luovat illuusion siitä, että tässä tehdään ihan rehellistä työtä, Hypén naurahtaa.

- Mutta vakavissaan sanon, että en halua kenenkään kuvittelevan, että on helppoa olla hauska kuusi kertaa viikossa ja vielä sunnuntait päälle. Onhan tämä kovaa työtä. Siksi on tärkeää, että tuntee tekevänsä oikeaa työtä, ja että muutkin ajattelevat niin.

Käsityötä ja tietotekniikkaa

Kolmen kuvan sarjakuva eli strippi kehittyy ideasta valmiiksi sarjakuvaksi päivässä tai kahdessa. Aluksi Hypén piirtää luonnoksen käsin, jonka jälkeen kuva siirtyy tietokoneen näytölle. Kuvan hienosäätö ja värittäminen tehdään koneella.

- Kuvaa täytyy siistiä. Käsin piirtäessä tulee kaikenlaisia pieniä virheitä ja korjattavia kohtia, jotka voi mukavasti koneella siivoilla. Olisihan se todella kivaa, jos voisi piirtää täysin virheettömästi, eikä konetta tarvitsisi, mutta kun meillä on tämä tietotekniikka apuna, niin kaikki tapahtuu mutkattomammin.

Onko Nanna Hypénin omakuva?

Nanna seikkailee kaupungissa, jossa on mm. vahva opiskelijayhteisö. Tästä voisi löytää viittauksen Turkuun. Tuuli Hypén myöntää, että Nanna, sekä muut sarjakuvakaupungin hahmot, myötäilevät hänen omaa elämäänsä.

- Ei se suora omakuva ole, mutta on Nannassa piirteitä, jotka tunnistan itsessäni. On meissä samaa, mutta luulen, että Nanna on omalla tavallaan pöhkömpi, mutta myös avarakatseisempi, kuin mitä minä olen. Positiivisia olemme kuitenkin kumpikin pohjimmiltamme.

Lähteet: YLE Turku / Sami Tammi