Bussikuskin työ ei kelpaa suomalaisille

Jos bussinkuljettajan ammatti kiinnostaa, vakituista työtä on nyt tarjolla. Helsingin Bussiliikenne haluaa palkata 180 kuljettajaa tänä vuonna. Suomalaisia työ ei innosta.

Kotimaa
YLE / Jukka Koski

- Jos läpäisee kurssin ja saa D-kortin, on melko varma työpaikka loppuelämäksi. Bussikuskin hommia riittää pääkaupunkiseudulla ihan varmasti, Helsingin bussiliikenteen koulutusvastaava Niko Virtanen lupaa.

Palkka on aloittavalla kuskilla 13,52 euroa tunnilta eli noin 2 200 euroa kuukaudessa. Työaika on kahdessa viikossa 76,30 tuntia. Erilaiset lisät nostavat bussikuskin keskiansion kuitenkin noin 2400 euroon kuukaudessa.

Virtasen mukaan omiin työaikoihin pystyy vaikuttamaan. Esimerkiksi viikonloppu- ja yövuoroja ei tarvitse ajaa, jos ei halua.

- Niihin on ihan oma luonteenlaatunsa. Toiset haluavat ajaa pelkästään öisin, Virtanen kertoo.

Viime aikoina uutisissa on kerrottu bussikuskien pahoinpitelyistä ja vartioinnin lisäämisestä. Yöllä ajavalle kuskille ei kuitenkaan tarjota vaarallisen työn lisää.

- Sellaista ei saa, mutta yölisä on 40 prosenttia.

Harjoituksia hankalien asiakkaiden kanssa

Bussinkuljettajan koulutus alkaa 12 viikon opiskelulla, jonka jälkeen on palkallinen työssäoppiminen.

Koulutukseen kuuluu linja-auton ajamiseen vaadittavan D-ajokortin suorittaminen. Lisäksi opetellaan esimerkiksi turvallista ajoneuvon käsittelyä, kertoo TTS:n koulutusvastaava Teemu Lähde.

Asiakaspalvelua harjoitellaan ajamalla linjaa, jonka kyydissä on harjoitusasiakkaita.

- Yksi opiskelijoista on vuorollaan kuljettaja. Kouluttajat ja osa opiskelijoista ovat sitten helppoja tai hankalia asiakkaita.

Niko Virtanen kuvailee hankalaa asiakasta tähän aikaan vuodesta sellaiseksi, joka valittaa siitä, että bussi on pari minuuttia myöhässä.

- Asiakkaan mölyt otetaan vastaan, myötäillään ja yritetään siten hoitaa tilanne. Asiakkaan kanssa vastaväittely ei auta mitään, Teemu Lähde tietää.

Suomalaisia kuskeja yhä vähemmän

Kuljettaista 43 prosenttia on ulkomaalaistaustaisia.

- Luku on kasvava eli kaupunkibussin kuljettaminen ei tällä hetkellä juurikaan suomalaisia kiinnosta, Niko Virtanen kertoo ja lisää, että on itse viihtynyt omassa työssään hyvin nyt viisi vuotta.

Lähteet: YLE Helsinki