yle.fi-etusivu

Alkoholimainonnan uudistus on vesittymässä

Peruspalveluministeri Paula Risikko (kok.) vie esityksen alkoholimainonnan rajoittamisesta valtioneuvostoon, vaikkei itsekään enää usko riitaisen ehdotuksen läpimenoon.

talous
Paula Risikko
YLE

- Ei ole väärin sanoa, että tämä uhkaa nyt raueta, toivoa ei ole ilmassa, Risikko tuskaili pitämässään tiedotustilaisuudessa torstaina.

Risikon mukaan alkoholimainonnasta on paisunut "tämän ministerikauden erikoisin poliittinen performanssi".

Hallituspuolueet kokoomus ja keskusta eivät ole päässeet alkoholimainonnasta yksimielisyyteen. Risikon mukaan suurin ero ajattelussa on, että hänen mallinsa listaa, mikä on kiellettyä, kun taas keskustavetoinen malli korostaa, mikä mainonta on sallittua.

Käytännössä keskusta on vaatinut, että vain tuotetietojen kertominen olisi sallittua. Koko uudistuksen yleisenä tavoitteena on tiukentaa alkoholin mainontaa lapsille ja nuorille.

Risikko kiistää vitkuttelun

Joka tapauksessa Risikko vie esitysluonnoksensa ensi viikon tiistaina valtioneuvostoon. Kuitenkin myös aika uhkaa vesittää uudistuksen toteuttamisen tällä vaalikaudella.

Eduskunta jää vaalivapaalle maaliskuun puolivälissä, ja alkoholimainontaa pitäisi todennäköisesti ehtiä käsitellä myös perustuslakivaliokunnassa, koska uudistuksessa puututaan mainostajien sananvapauteen.

Ministeri Risikko kiistää väitteet, että lakiuudistusta olisi tahallaan vitkuteltu tai että alkoholiteollisuus olisi liikaakin päässyt ohjaamaan kokoomusministerin ehdotusta.

- Tässä ei todellakaan ole vitkuteltu, kaikki työryhmät vaan ovat olleet eripuraisia. Panimoliitto ja alkoholiteollisuus eivät todellakaan kannata tätä esitystä, jossa on näin paljon kieltoja.

Lähteet: YLE Uutiset / Paula Pokkinen