Kaikki talviolympialaisista!

Nettihyväntekeväisyys on uusi trendi

Vastuulliset sosiaaliset mediat tekevät tuloaan Suomeen. Yhdysvalloissa hyväntekeväisyysinnovaatioita on jo syntynyt internetiin. Uudessa suomalaispalvelussa netinkäyttäjät klikkaavat yritysten rahaa hyväntekeväisyyteen.

Kotimaa
Henkilö käyttämässä tietokonetta.
Sharewood on Suomen ensimmäinen nettihyväntekeväisyyspalvelu, joka saa omat tulonsa sponsoreilta.Yle

Robin Hood -henkisesti nimetty Sharewood on Suomen ensimmäinen nettihyväntekeväisyyspalvelu. Käyttäjä jakaa apukohteeseensa mainostajien rahaa - mainoksia vastaan.

- Valitse mieleisesi järjestö, esimerkiksi WWF tai Punaisen risti. Yritys lähettää sinulle mainoksia, joista jokaisesta tietty summa ohjataan järjestölle, Sharewoodin toimituspäällikkö Jussi Karmala kertoo.

Hyväntekeväisyyteen lahjoitetaan siis muiden rahaa, ei omaa. Palvelu on käyttäjille ja järjestöille ilmainen. Lisäksi käyttäjät voivat voittaa palkintoja.

Yhteiskunnallisen yrityksen ansaintalogiikka perustuu siihen, että se ottaa siivunsa mainostajilta.

- Lupaamme tilittää 10 prosenttia koko liikevaihdostamme - ei siis liikevoitosta - hyväntekeväisyyteen, mikä taitaa olla maailman ennätys. Yleensä summa on promille liikevoitosta, Karmala painottaa.

Työ- ja elinkeinoministeriön työryhmä ehdotti äskettäin, että yhteiskunnallisille yrityksille myönnettäisiin merkki, jos ne laittavat esimerkiksi viisi prosenttia liikevoitostaan hyvän tekemiseen.

Avun klikkailu innostaa suomalaisia

Palveluun on liittynyt muutamassa kuukaudessa yli 10 000 suomalaista. Myös monet poliitikot ja nimekkäät henkilöt ovat innostuneet nettiauttamisesta.

Stand up -koomikko Lotta Backlund valitsi apukohteekseen kehitysyhteistyöjärjestö Planin.

- Tämä on helppo tapa vaikuttaa. Klikkaamalla, osallistumalla kilpailuihin ja kutsumalla ystäviä voi kerätä rahaa. Olen ollut sitä mieltä, että voisi olla kekseliäämpiä tapoja saada yritykset mukaan esimerkiksi kehitysyhteistyöhön, koska siellä on kootusti paljon enemmän fyrkkaa kuin yksittäisellä koomikolla, Backlund kertoo.

Toistaiseksi Sharewoodiin on sitoutunut vain muutama yritys, mutta Suomessakin yritykset ovat heräämässä eettisyyden vaatimuksiin.

- Kaikki yritykset sanovat nyt olevansa vastuullisia. Kuluttajat haluavat yhä enemmän, että yritykset jakavat osan voitostaan. Tämä on sellainen mekanismi, että kun vastuullisuudesta tulee kannattavaa liiketoimintaa, se tulee ratkaisemaan tosi isoja ongelmia, Jussi Karmala sanoo.

Verkkopeli: rakenna kylä Ugandaan

Hyväntekeväisyyden luvattu maa Yhdysvallat on jo pullollaan maailmanparannusinnovaatioita. Myös YK:ta kiinnostaa sosiaalisen median hyödyntäminen auttamisessa.

Suosittu palvelu on esimerkiksi charity: water, jossa voi katsoa gps-kuvaa rahoittamastaan kaivosta. Raise the Village -pelissä rakennetaan oikeaa kylää Ugandaan. Earth Aid -pelissä voi puolesta kilvoitella, kuka tuttavista säästää eniten energiaa ja voittaa palkintoja.

- Sähkönsäästöpeli on briljantti idea, joka pitäisi toteuttaa Suomessakin. Tärkeää on, että eettinen kuluttaminen tehdään helpoksi, halvaksi ja hauskaksi. Tähän kannattaisi vaikka Fortumin tarttua ja rakentaa tällainen peli yhdessä Sharewoodin kanssa! Karmala visioi.

Sosiaalisten pelien 2010-luku

Sharewoodin mukaan 2010-luku on pelillisyyden vuosikymmen. Myös Sharewoodia kehitetään sosiaalisen pelin suuntaan. Samalla eri nettipalvelut verkottuvat entistä enemmän.

- Se että peleillä tehdään konkreettisia hyviä tekoja, yleistyy. Tavoitteena on kehittää myös pistejärjestelmiä, että kun esimerkiksi vaihtaa tavaroita nettivaihtokauppa Netcyclerissa, saisi pointteja Sharewoodiin, Karmala kuvaa.

Keväällä palvelu lanseeraa vapaaehtoispörssin.

- Käyttäjä voi ilmoittaa, minkälaista työtä hän voi tehdä esimerkiksi kotoa netin äärestä. Globaali henki on, että myös yritykset antavat työntekijöilleen päiviä vuodessa vapaaehtoistyöhön. Näemme että tämä on tulossa Suomeenkin, Karmala sanoo.

Lähteet: YLE Uutiset / Sara Rigatelli