Elokuvateollisuuden kriisi pakottaa uusiin toimintatapoihin

Yhdysvalloissa on jaettu elokuva-alan tunnetuimmat palkinnot eli Oscarit. Hollywoodissa pidetyn gaalan suurin voittaja oli odotusten mukaisesti brittielokuva Kuninkaan puhe. Se kahmi yhteensä neljä palkintoa. Hollywoodin elokuva-ala on juhlinnan jälkeen suuren haasteen edessä, jottei se luisu samanlaiseen kriisiin kuin musiikkibisnes.

kulttuuri
Viisi Oscar-palkintopystiä
Reuters-TV

Oscar-glamourin jälkeen Hollywood joutuu kohtaamaan kylmän todellisuuden. Maailmanlaajuisesti elokuvissa on käyty alkuvuoden aikana jopa viidennes vähemmän kuin samaan aikaan viime vuonna. Esimerkiksi 3D-elokuvien uutuudenviehätys on hälventynyt. Moni harkitseekin entistä tarkemmin, minkä elokuvan menee katsomaan, sillä kolmiulotteisen elokuvan lippu on kalliimpi kuin tavallisen leffan.

Elokuva-alan haasteena on myös piratismi sekä digitaalinen teknologia, joka kehittyy huimaa vauhtia. Se vaikuttaa muun muassa tapoihin, miten elokuvia jaetaan yleisöille. Myös DVD-levyjen myynti jatkaa edelleen laskuaan.

Elokuvateollisuus panostaa nettijakeluun

Elokuva-alaa seuranneet analyytikot sanovat, että elokuvantekijöiden ja -jakelijoiden täytyy pysyä paremmin mukana kuluttajatottumusten muutoksessa, sillä viihde on nykyisin halvalla ja nopeasti saatavissa internetin kautta. Hollywoodissa monet ovat tämän faktan jo hyväksyneet ja pyrkivät muuttamaan toimintatapojaan.

Elokuvabisnekseen on kuitenkin kehittynyt erittäin hitaasti uusia tapoja tehdä hommaa tuottoisasti. Pahimmassa tapauksessa elokuva-ala syöksyy samanlaiseen laskukierteeseen kuin musiikkiteollisuus 2000-luvun alussa.

Elokuva-alalla on peräänkuulutettu Applen johtajan Steve Jobsin kaltaista visionääriä, joka tietää mitä ihmiset haluavat ennen kuin nämä itsekään sen tietävät. Jos tällaista yksittäistä sankaria ei löydy suunnannäyttäjäksi, elokuvastudioiden täytyy turvata tulevaisuutensa muilla keinoin. Tähän mennessä studiot ovat investoineet 3D-elokuviin ja siihen, kuinka kuluttajat saavat elokuvat entistä nopeammin koteihinsa esimerkiksi internetin kautta.

Useat elokuvastudiot ovat mukana tänä vuonna lanseerattavassa Ultraviolet-nimisessä nettipalvelussa. Siihen rekisteröitynyt kuluttaja maksaa elokuvan katsomisesta, ja hän voi katsoa sen striimattuna omalta tietokoneeltaan.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset / Ville Vedenpää