Jopo on muotoilun klassikko

Lahti Biennale -muotoilutapahtuma pyörähtää käyntiin Kuukauden Design -näyttelyllä Lahden kaupunginkirjastossa. Ensimmäisenä sarjassa esitellään Jopo-polkupyörä.

Jopo
Jopomallit vuosilta 2000 ja 1965.YLE/ Tuija Veirto

- Kuukauden Design -näyttelysarjalle haettiin paikkaa, jossa muotoilu tulisi helposti lähelle kaupunkilaisia. Kirjasto on juuri tällainen, sanoo projektipäällikkö Jonne Valola.

Ensimmäisenä esittelyssä on Helkaman veljesten kehittelemä "jokaisen polkupyörä". Jopo tuli myyntiin vuonna 1965 ja se otettiin uudelleen valmistukseen vuosituhannen vaihteessa. Myynti lähti melko pian nopeaan nousuun. Viime vuonna Jopoja myytiin 20 000 kappaletta.

- Jopot vietiin käsistä. Jotta pystyimme takaamaan nopeat toimitukset, oli järkevää siirtää valmistus Taiwanista Suomeen ja Hankoon, kertoo myyntipäällikkö Harri Halme.

Suunnittelun ja muotoilun näkökulmasta Jopo-pyörässä Jonne Valolaa miellyttävät sen yksinkertaisuus ja omaleimaisuus.

- Ajoasento, polkupyörän koko, vaihteettomuus. Jopo on aina edustanut ajattomuutta ja rentoa kaupunkilaisuutta omaleimaisella tavalla, Jonne Valola sanoo.

Lahti Biennale esittelee vuoden aikana kymmenen eri teemaa ja tarinaa muotoilusta.

- Aloitimme klassikolla. Seuraavaksi mennään tulevaisuuteen, mutta enempää en vielä paljasta, sanoo Valola.

Lähteet: YLE Lahti / Tuija Veirto