Painettu lehti sinnittelee - lukijamäärät laskussa

Painettujen lehtien lukijamäärät ovat viime vuonna pysyneet keskimäärin ennallaan, mutta esimerkiksi suurimpien lehtien lukijamäärät ovat laskeneet hieman. Kansallisen Mediatutkimuksen tuloksista käy myös ilmi, etteivät sähköiset sisällöt ainakaan vielä ole murentaneet paperilehden suosiota. Myös nuoret viihtyvät edelleen printtimedian parissa.

Kotimaa
Yle / Derrick Frilund

Mediatutkimuksessa mukana olleet lehdet tavoittavat 99 prosenttia suomalaisista. Tutkimuksen aineisto koskee sanomalehtiä ja niiden liitteitä sekä erikois- ja aikakauslehtiä. Yhteensä mukana on 188 lehteä. Tulokset perustuvat noin 24 000 haastatteluun.

Aikakauslehdistä asiakas- ja ilmaisjakelulehdet tavoittavat yhä eniten suomalaisia. K-ryhmän Pirkka-lehti tavoittaa numerollaan vajaat kolme miljoonaa suomalaista ja S-ryhmän Yhteishyvä reilut kaksi miljoonaa lukijaa.

Aku Ankkaa tilataan eniten

Tilattavista aikakauslehdistä suomalaisten suosikki on 60-vuotisjuhlaa viettävä Aku Ankka reilulla miljoonalla lukijallaan. Seuraavaksi eniten suomalaiset viihtyvät 7 päivää -lehden ja ET-lehden parissa. ET-lehden lukijamäärä on noussut vuodessa noin kahdeksan prosenttia.

Viime vuosina sisustuslehtien suosio on kasvanut. Markkinoille on tullut uusia sisustuslehtiä ja vanhat lehdet ovat kasvattaneet lukijakuntaansa. Suosituin asumiseen erikoistunut lehti on yhä Avotakka, jolla on reilu 400 000 lukijaa.

Sanomalehdistä puolestaan ykkönen on Helsingin Sanomat, joka tavoittaa 936 000 lukijaa. Seuraavana tulevat iltapäivälehdet ja Maaseudun Tulevaisuus.

Iltapäivälehtien lukijamäärät laskussa

Syksyn 2009 tilastojen mukaan Helsingin Sanomien lukijamäärä on nyt noin 30 000 pienempi kuin silloin. Toiseksi suurimman sanomalehden eli Aamulehden lukijamäärä on pysynyt liki ennallaan noin 305 000:ssa.

Sen sijaan iltapäivälehtien lukijamäärät ovat laskeneet selvästi. Ilta-Sanomien lukijoista on kadonnut yli 60 000 ja Iltalehden lukijoista noin 52 000.

Kansallinen Mediatutkimus on lehtikustantajien, Aikakausmedian ja Sanomalehtien Liiton, Kärkimedia Oy:n ja Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitton yhdessä päättämä tutkimuskokonaisuus, jonka on toteuttanut TNS Gallup Oy.

Lähteet: YLE Uutiset