Hyppää sisältöön

Huippunopea luotijuna neitsytmatkalleen Japanissa

Japanin uusin huippunopea juna tekee neitsytmatkansa lauantaina. Uuden E5-sarjan juna tekee ensimatkansa Tokiosta Aomoriin, Japanin pääsaaren Honshun pohjoiskärkeen.

Uusimmasta Hayabusa-luotijunasta innostunutta yleisöä Tokion asemalla. Kuva: EPA/ EVERETT KENNEDY BROWN

Japaniksi haukkaa tarkoittava Hayabusa-juna kulkee noin 300 kilometriä tunnissa. Ensi vuonna juna kiihdyttää tuntinopeutensa 320 kilometriin tunnissa ja siitä tulee Japanin nopein juna.

Japanin junayhtiö vakuuttaa, että juna liitää matkansa hiljaa kuin höyhen. Japani on kehittänyt Shinkansen junaverkostoaan 1960-luvulta alkaen. Nopeat, täsmälliset ja säännölliset luotijunat ovatkin usein suositumpia kuin bussit tai lentokoneet.

Luotijunista vientituote

Japanin väestö harmaantuu ja vähenee kovaa kyytiä. Tämä on pakottanut maan markkinoimaan junateknologiaansa raivokkaasti ulkomailla.

Japani on jo kaupannut Shinkanse-teknologiaa Taiwaniin ja toivoo valtaavansa markkinoita esimerkiksi Brasiliasta ja Vietnamista. Ranskan, Saksan ja Kiinan junavalmistajat ovat kuitenkin kova vastus.

Valmistajat käyvät kovaa kilpailua Yhdysvaltain uudesta luotijunaverkostosta, jota maan presidentti Barack Obama on markkinoinut. Raideverkoston arvo on ainakin 13 miljardia Yhdysvaltain dollaria.

Magneettijunat kehitteillä

Japani on aloittanut niin sanottujen maglev-junien (magnetic levitation) kehittämisen. Magneettiteknologiaa hyödyntävät junat ovat saavuttaneet testeissa yli 580 kilometrin tuntinopeuden.

Tavoite on, että ensimmäiset maglev-junat liikennöivät vuoteen 2027 mennessä. Vuoteen 2045 mennessä uusien maglev-junien kaavaillaan liikennöivän yleisesti ja puolittavan nykyiset matka-ajat.