Kuluttajavirasto huolissaan tekstiviestillä myytävistä lahjakorteista

Kuluttajavirasto pitää netissä markkinoitavia tekstiviestilahjakorttipalveluja arveluttavina. Kuluttajaviraston mukaan on huolestuttavaa, että palveluja saattavat käyttää velkaongelmaiset, jotka tilaavat tekstiviestillä lahjakortteja esimerkiksi alkoholijuomien ostoon. Tekstiviestillä voi tilata esimerkiksi Alkon lahjakortin ja maksaa lahjakortista kaksinkertaisen hinnan myöhemmin puhelinlaskun yhteydessä.

Kotimaa
Henkilö tilaa tekstiviestillä Alkon lahjakorttia.
Yle / Seppo Suvela

Netissä toimii useita firmoja jotka kauppaavat tuplahintaan eri yritysten lahjakortteja.

Kahdenkymmenen euron hintaisella tekstiviestillä voi tilata Alkon, marketin tai vaikkapa videovuokraamon kymmenen euron arvoisen lahjakortin, joka toimitetaan tilaajalle postissa.

Koska lasku lankeaa vasta puhelinlaskussa jälkikäteen, janoinen asiakas saattaa käyttää palvelua vippinä viinaostoksia varten eli tilata itselleen lahjakortin ja maksaa sen myöhemmin. Tekstarilahjakorttikaupasta kertoi hiljattain Palvelualojen ammattiliito Pamin lehti.

Alko sanoutuu irti lahjakorttibisneksestä

Alkon viestintä- ja markkinointijohtaja Mika-Pekka Miettinen pitää suurella voitolla Alkon lahjakorttien myymistä arveluttavana ja korostaa, että Alko ei missään nimessä ole mukana tekstiviestilahjakorttibisneksessä. Alko ei myöskään ole antanut lupaa käyttää logoaan lahjakorttifirmojen markkinoinnissa.

- Alkolla ei ole mitään tekemistä näiden lahjakorttikauppiaitten kanssa, jotka tätä touhua siellä hoitavat. En pidä sitä oikeudenmukaisena ja hyväksyttävänä. Minun mielestäni ei ole oikein, että myydään isolla voitolla tällaista arvopaperia, ainakaan, kun kyse on Alkon lahjakortista, jonka suurin osa asiakkaista käyttää alkoholijuomien ostamiseen.

Tekstarilahjakortteja käytetään myös luottona

Kuluttajavirastosta ei oteta kantaa rikkovatko lahjakorttikauppiaat lakeja tai onko toiminta huijausta, mutta virastosta kerrotaan, että toiminta on arveluttavaa, jos tekstiviestilahjakortteihin haksahtavat velkaongelmaiset tai alkoholin suurkuluttajat tai nuoret.

- Meitähän aina huolestuttaa erityisryhmien asema. Jos tämmöisten palvelujen markkinointia kohdennettaisiin alaikäisille tai ihmisille, joilla on rahavaikeuksia, niin siinä tilanteessa voidaan tehdä sellaisia päätöksiä, joita sitten katuu myöhemmin, sanoo lakimies Miina Ojajärvi.

Eräästä lahjakortteja välittävästä yrityksestä kerrotaan, että sillä on jopa tuhansia asiakkaita. Yrityksestä myönnetään, että osa asiakkaista tilaa lahjakortteja itselleen ja käyttää niitä luottotarkoituksessa. Yritys ei pidä tällaista vippaamista kuitenkaan epäeettisenä.

Lahjakorttikauppiaat kertovat nettisivuillaan asianmukaisesti kaupan ehdoista, mutta kuluttajavirasto muistutta, että tekstarilla tilattua lahjakorttikauppaa ei voi perua viestin lähettämisen jälkeen, vaan palvelu on maksettava seuraavassa puhelinlaskussa.

Lähteet: Yle Uutiset / Elina Jämsén