1. yle.fi
  2. Uutiset

Helsinkiläiset kadehtivat Kööpenhaminan pyöräteitä

Kansainväliseltä kaupunkisuunnittelija Eric Brittonilta vain välttävän arvosanan saanut Helsinki voisi oppia paljon Keski-Euroopan ja Tanskan liikenteestä. Maailmalla matkanneiden kuulijoiden suosikkeja ovat muun muassa jouhevat pyöräkaistat, jalankulkijoita huomioivat autoilijat, eläkeläisten ilmaiset matkaliput ja pikaraitiotiet.

Pyöräliikenne
Pyöräillijä
Yle

Ylen aikainen pyysi tänään kuulijoiltaan esimerkkejä toimivista liikenneratkaisuista, joita voitaisiin soveltaa myös Helsinkiin. Facebookissa asiaa ensimmäiseksi kommentoinut Risto kehui monessa Keski-Euroopan maassa käytössä olevaa pikaraitiotietä.

"Korkeatasoinen raideliikenne metroa huomattavasti halvemmalla."

Myös Alankomaiden raideliikennettä kehuttiin. Eeliksen mielestä Alankomaita parempaa esikuvaa pitää hakemalla hakea.

"Junalla pääsee melkein minne vain kaupunkiseuduilla ja ne kulkevat aikataulussa. Annetaan ihmisille mahdollisuus asua keskustan ulkopuolella ja mahdollistetaan heil_l _e samalla toimiva, raiteisiin nojaava joukkoliikenne."

Lähetykseen soittaneen Aulikin mielestä moottoriteiden ruuhkat saataisiin kuriin Yhdysvaltojen isojen kaupunkien malliin.

"Siellä autoilla, joissa on enemmän kuin yksi ihminen, saa ajaa bussikaistaa. Länsiväylälläkin voisi ajaa bussikaistaa, jos olisi vähintään kolme ihmistä kyydissä. Meitä yksinajajia saisi kyllä vähän rokottaa tässä."

Myös edullisemman tai peräti maksuttoman joukkoliikenteen malleja hehkutettiin. Esko kertoo joukkoliikenteen olevan Budapestissä eläkeläisille ilmaista. Aila puolestaan kertoi, että Nizzassa on alennettu joukkoliikenteen lippujen hintoja 1,30 eurosta yhteen euroon.

"Matka maksaa euron, menet minne tahansa. En tiedä miten kustannukset siellä on jaettu, mutta sen tiedän, että bussit ovat siistejä ja kulkevat usein."

Monen kommentoijan mukaan oppia pitäisi ottaa Tanskasta, varsinkin pyöräteiden rakentamisesta. Aktiivi fillaroija Julle on kyllästynyt Helsingin kehnoon pyörätieverkostoon.

"Tanskassa ja Hollannissa pyörätie jatkuu risteyksen yli suorana linjana ilman korokkeita tai kierroksia. Hakamäentien voisi museoida ulkoilmamuseoksi esimerkkinä katastrofista. Siellä on sellaiset nousut ja kierrokset pyöräteissä, että se on aivan järjetöntä."

Mervin mukaan pelkät tiejärjestely eivät auta, jos asenteissa on ongelmia.

"Tarvitaan myös autoiijoiden asennetta, jota voisi opetella ruotsalaisilta. Siellä on jo äidinmaidosssa opetettu miten liikenteessä joustavasti liikutaaan. "

Samaa sanoo Pirjo, joka nostaa hyväksi esimerkiksi Sveitsin Bernin.

"Kun Bernissä jalankulkija on aikeissa astua suojatielle, niin hänelle annetaan kunnolla tietä. Suomessahan tämä on unohtunut täysin. Autoilija vain painaa kaasua, ja sitten syntyy sellainen nokkapokka, että kumpi ehtii ensin. Mutta erityiskiitos maahanmuuttajabussinkuljettajille, he ovat aina niin ystävällisiä!"

Kaikkien mieleen eivät meidän bussinkuljettajamme, tai ainakaan heidän kireistä aikatauluista johtuva ajotyylinsä ole. Maj-Brit liputtaa Kööpenhaminalaisen ajotyylin puolesta.

"Siellä bussi ei lähde liikenteeseen ennen kuin matkustajat ovat istuutuneet. Ja kun tullaan pysäkille, matkustajat eivät saa nousta seisomaan ennen kuin bussi on pysähtynyt. Ystävättäreni ja minä teimme sen virheen, että nousimme seisomaan ennen pysäkkiä, ja siitähän syntyi hirveä kalabaliikki. Tämä systeemi varmaankin vaatisi bussiaikataulujen rukkaamista meillä Helsingissä, mutta se varmaan kannattaisi, kun ajattelee matkustusmukavuutta. Minäkin olen kerran lentänyt seisaalleni bussin lattialle."

Joskus radikaalit ratkaisut voivat olla toimivinta liikennesuunnittelua, kommentoi Petri.

"Luin tässä taannoin hollantilaisesta kaupungista, josta poistettiin kaikki liikennemerkit ja liikennevalot. Turvallisuus parani dramaattisesti, kun kulkijoiden vastuu toisista kasvoi."

Lue seuraavaksi