1. yle.fi
  2. Uutiset

Helsingin liikenne saa amerikkalaistutkijalta välttävän arvosanan

Helsinki on unohtanut kävelevän ja pyöräilevän asukkaansa, sanoo yhdysvaltalainen kaupunkisuunnittelija Eric Britton. Hän alentaisi keskustan nopeusrajoitukset 15 kilometriin tunnissa ja lisäisi yhteiskäyttöautojen määrää.

Kotimaan uutiset
Eric Britton
Yhdysvaltalainen tutkija Eric Britton on toiminut konsulttina mm. YK:lle, Euroopan komissiolle, ILOlle ja OECD:lle sekä monille kansallisille ja alueellisille viranomaisille.Yle

Helsingin keskustan liikennemäärä on vähentynyt jopa seitsemällä prosentilla viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Silti moottoriliikenne hallitsee edelleen kaupunkikuvaa.

Kaupungin liikennettä suunnittelevat työntekijät ovat miettineet koko maaliskuun, kuinka liikenne saataisiin reilummaksi kaikkia sen käyttäjiä kohtaan. Sparraajaksi on pyydetty alan gurua, amerikkalaistutkija Eric Brittonia, joka on tutkinut useiden suurkaupunkien liikennejärjestelyjä.

- Antaisin Helsingin liikenteelle arvosanaksi kouluasteikolla kuutosen. Mutta mikään kaupunki ei ole saanut minulta yhdeksää tai kymppiä. Olette luoneet 40 vuoden aikana systeemin, joka perustuu enimmäkseen liikkuvien autojen ehdoille. Teidän pitäisi sen sijaan miettiä, miten ihmiset pääsevät liikkumaan kaupunkitilassa, Britton summaa.

Brittonin mukaan Helsingin kannattaisi erityisesti lisätä pyöräteitä ja kimppa-autojen määrää.

- Teillä on City Car Club, joka tarjoaa noin sataa autoa kaupunkilaisten käyttöön. Autoja voisi olla tuhat. Jalankulkijoiden oikeuksia lisäisi se, että nopeusrajoituksia alennettaisiin. Kolmanneksella Helsingin kaduista nopeusrajoitus voisi olla 15 kilometriä tunnissa, silloin jalankulkijat voisivat ylittää kadun useammassa paikassa.

Lue seuraavaksi