Helsinki parantaa palveluitaan aloitteilla

Helsingin kaupunki suunnittelee Ruotsissa toiminnassa olevan palvelualoitteen käyttöönottoa. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että ensi vuonna kuka tahansa voisi tehdä aloitteen kuntapalvelujen parantamisesta.

Helsingin kaupunki (hallinto)
Roskien siivousta Helsingissä
Yle

Palvelualoitemenettelyssä kunta on valmis vastaanottamaan yritysten ja kuntalaisten kehitysideoita. Jos aloitteentekijä näyttäisi tekevän kunnan palvelut halvemmalla tai parempilaatuisina, voidaan palvelu ulkoistaa.

- Esimerkiksi urheilukentän ylläpidosta voisi vastata joku paikallinen urheiluseura tai yksityinen yrittäjä, jota kaupunki sitten tukisi, sanoo Helsingin kaupungin hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava.

Helsingin kaupunki kuitenkin vakuuttaa, ettei sen listoilta vielä työpaikkoja tiputella. Kuntapalvelujen järjestämistä ei myöskään ole tarkoitus kaataa kaupunkilaisten niskaan.

- Kunta on edelleen vastuussa palveluiden järjestämisestä, huolimatta siitä kuka palvelun tuottaa. Kyllä varmasti pääosa palveluista tapahtuu ammattilaisten voimin niin, että siellä on yritykset ja kaupungin oma palveluntuotanto mukana, Rautava sanoo.

Uusia ideoita ja tuottavuutta

Ruotsista Suomeen kantautuneen käytännön jalona ajatuksena on kansan äänen kuuleminen. Markkinakilpailu on kuitenkin kovaa ja monesti päätöksien takana kuiskii raha.

- Siinä on tietysti kysymys siitä, että haetaan tuottavuutta ja tehokkuutta ilman muuta, mutta siinä on hyvin pitkälti kysymys myös siitä, että haetaan palvelujen monipuolistamista, kertoo konsultti Minna Tuominen-Thuesen KPNG:stä.

Aloitekäytännöllä pyrittäisiin ratkaisemaan taloudesta johtuvia kuntapalveluiden ongelmia ja luomaan kilpailua palvelutuottajien välille.

Helsingin kaupunki toivoo kilpailun sparraavan myös oman organisaation toimimaan paremmin.

Lähteet: Yle Helsinki