1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Vastamainokset levittäytyvät yritysten vuosikertomuksiin

Vastamainonnan kaltainen viestintä on levittäytymässä uusille alueille. Vastamainonnassa kritisoidaan kulutuskulttuuria tekemällä mainoksista parodioita. Nyt ympäristöjärjestö Greenpeace hyödyntää vastamainonnan keinoja julkaisemalla oman versionsa öljynjalostusyhtiö Neste Oilin vuosikertomuksesta.

Kotimaan uutiset

Greenpeacen viestintäpäällikkö Juha Aromaa kertoo, että Greenpeace ei ole koskaan aiemmin tehnyt omaa versiotaan yritysten vuosikertomuksista. Siitä, onko muualla maailmassa ilmiö tuttu, Aromaa ei ole varma.

- Halusimme tehdä oman versiomme Neste Oilin vuosikertomuksesta, koska Neste Oililla ja meillä on viestinnällisiä eroja siitä, mistä biopolttoaineiden raaka-aine on peräisin.

Viime vuonna 76 prosenttia Neste Oilin käyttämistä raaka-aineista hankittiin palmuöljyteollisuudesta.

- Tämä tieto löytyy myös Neste Oilin vuosikertomuksesta, mutta kertomusta täytyy lukea aika tarkkaan, sanoo Aromaa.

Vastamainoksissa yrityksen tai tuotteen nimeä on usein muutettu hieman. Niinpä Greenpeacen tekemä vuosikertomus on nimetty Neste Spoiliksi.

Vastamainoksia Suomessa on julkaissut etenkin Voima-lehti. Vaikuttamista tunnettua merkkiä parodioimalla on koettanut myös muun muassa eläinsuojelujärjestö Animalia, joka julkaisi syksyllä 2009 Maaseudun tulevaisuus -sanomalehteä muistuttaneen Maaseudun tulvaisuus -lehden. Tämän idean Animalia oli saanut aktivistiryhmän tekemästä New York Times -lehden versiosta.

Lähteet: Yle Uutiset

Lue seuraavaksi