Kampin yöbussit turvaan porttien taakse

Helsingin Kampin yöbussit siirtyvät ensi syksynä katutasolta bussiterminaaliin maan alle. Lisäksi yömatkustajien on leimattava lippunsa jo ennen odotusaluetta, jotta kuljettajien ei tarvitse riidellä maksuhaluttomien asiakkaiden kanssa. Kokeilu on osa tänään julkaistua raporttia, jonka avulla lisätään pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen turvallisuutta.

Kamppi
Syksystä lähtien Kampin odotusalueelle pääsevät yöaikaan vain lippunsa leimanneet matkustajat.
Syksystä lähtien Kampin odotusalueelle pääsevät yöaikaan vain lippunsa leimanneet matkustajat.Yle

Laskuhumala on huono matkakaveri.

- Meillä tilastot osoittavat selvästi, että eniten asiakaspalveluun liittyviä hankalia tilanteita syntyy nimenomaan silloin, kun ihmiset palaavat viikonloppuöinä viihteeltä kotiin päin, tietää turvallisuusstrategiatyöryhmän puheenjohtaja Sami Aherva Helsingin Seudun Liikenteestä.

Reilu vuosi sitten bussikuski joutui raa'an pahoinpitelyn uhriksi keskellä Helsinkiä. Syylliset olivat humalassa. Kuljettajien tunnelmat olivat syystäkin matalalla.

- Ne olivat ensiksi järkyttyneet ja sitten vihastuneita, että miten tällaista pääsi käymään. Hyvin pian seuraavana päivänä päätettiin ryhtyä vaatimaan turvallisuutta lisääviä toimenpiteitä, muistelee Helsingin Bussiliikenteen työsuojeluvaltuutettu Arto Aijala.

Pahoinpitely vauhditti uudistuksia

Kuljettajien vaatimukset antoivat lisävauhtia HSL:n uuden turvallisuusstrategian valmisteluun. Raportti seuraavien neljän vuoden aikana toteutettavista turvallisuuden parantamiskeinoista julkaistiin tänään.

Raportin tuorein idea on syksyllä Kampissa toteutettava kokeilu. Bussit ajavat alas terminaaliin myös aamuyön tunteina ja liput tarkastetaan ennen laiturialuetta. Lippujen tarkastuksen hoitavat siihen erikseen koulutetut tarkastajat ja vartijat.

Bussia itsekin ajava työsuojeluvaltuutettu Aijala toivoo, ettei kokeilu jää tähän.

- Tämä rahastuksesta luopuminen kokonaisuudessaan kuljettajien osalta olisi yksi merkittävä vaihtoehto.

Busseihin turvavälineitä, kuskeille koulutusta

Kampin kokeilun lisäksi kuljettajia koulutetaan entistä paremmin vaaratilanteiden varalle. Linja-autoihin rakennetaan jo aikaisemmin uutisoidut turvaseinät, valvontakamerat ja hätäkutsujärjestelmät.

Aijala suhtautuu turvaseiniin hieman epäillen.

- Turvaseinät eivät ehkä sillä tavalla vastaa tarkoitustaan, kun me olemme kuitenkin siinä asiakaspalvelutehtävässä. Jos verrataan vaikka hoitohenkilökuntaan, joka joutuu työssään toistuvasti pahoinpitelyiden uhriksi, niin ei sielläkään pysty sitä asiakasta kohtaamaan niin että sinulla olisi joku karmi siinä välissä.

"Kaikki ihmiset eivät osaa käyttäytyä ihmisiksi"

Turvavälineitä ei luonnollisesti tarvittaisi, jos matkustajat osaisivat käyttäytyä asiallisesti. Aijala muistelee kaiholla nuoruuden aikoja maalla, kun huoli suvun maineesta ehkäisi pahimpia häiriköintejä.

- Jos teit siellä jotain kolttosia, niin et tehnyt niitä vain omana itsenäsi, vaan olit niiden vanhempien lapsi ja isovanhempien lapsenlapsi ja munasit koko suvun maineen. Tuli sosiaalinen paine, mitä täällä ei välttämättä ole. Jos meilläkin häiriökäyttäytyjillä kiinnijäämisen riski olisi vakio, niin ne vähenisivät varmasti sata prosenttia.

Lähteet: Yle Uusimaa / Petteri Juuti