1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Leikkaus kilometrikorvauksiin: "Yhtälö ei toimi"

Leikkuriin joutuvat yli 15 000 kilometriä vuodessa ajavien korvaukset. Valtiovarainministeriön laskelman mukaan oman auton vuosittaiset kiinteät kustannukset tulee korvatuksi, kun ajokilometrejä kertyy 15 000 kilometriä. Kilometrikorvausten alentaminen on pienentämässä arviolta 40 000 korvausta saavan korvauksia.

Valtiovarainministeriö valmistelee kilometrikorvausjärjestelmän uudistusta parhaillaan. Kilometrikorvauksia halutaan pienentää osana valtiontalouden sopeuttamista. Valtio tavoittelee noin 70 miljoonan euron vuosittaisia verotuloja.

Esimerkiksi vakuutusmaksut, ruosteenesto- ja autopaikkamaksut pysyvät samoina kilometreistä huolimatta. Niinpä ministeriön laskujen mukaan korvaukseksi 15 000 kilometrin jälkeen riittäisi puolet nykyisestä kilometrikorvauksesta. Tämän jälkeen korvattaisiin vain muuttuvia kustannuksia, kuten voitelu- ja polttoaineita. Tänä vuonna kilometrikorvaus on 45 senttiä.

Mikäli työnantaja maksaa kilometrikorvausta nykytason verran 15 000 kilometrin jälkeen, on loppuosa korvauksesta verotettavaa tuloa.

- Tässä varmasti tulee jonkun verran työsuhdekähinää, kun ruvetaan sopimaan, että mitä sitten maksetaan ja millä tavalla. Tai pienessä yrityksessä vaaditaan yrityksen auto käyttöön, kun ilmoitetaan että en aja enää omalla, sanoo Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten toiminnanjohtaja Juha Häkkinen

Häkkisen näkemyksen mukaan kilometrikorvausten tulisi jatkossakin kattaa uuden auton kustannukset.

- Ongelmaksi koetaan se, että kun auto on lähes 90 prosenttisesti pelkässä työajossa, niin nämä alan ihmiset katsovat, että pääomakulut pitäisi saada täysin korvattua. Ne kuuluvat työnantajan korvattaviksi ja työnantaja korvaa ne maksamalla kilometrikorvauksia, Häkkinen sano.

Ministeriö vasta arvailee tuloja

Lähes 40 vuotta myyntitöitä ympäri Suomen tehnyt Jaakko Koskinen kertoo ajavansa nykyisin vain 45 000 kilometriä. Kiireisimpinä vuosina kilometrejä kertyi lähes 100 000. Koskinen kertoo, että nykyisillä korvauksilla hän voi vaihtaa autoa noin kolmen vuoden välein kustannuksitta. Uusi järjestelmä pakottaisi valitsemaan auton halvemmasta hintaluokasta. Tästä Koskinen ei ole valmis tinkimään.

- Kun teen myyntityötä ekologisen ja ympäristöystävällisen tuotteen kanssa niin minun pitää miettiä myös kokonaisuutta. Kun valitsen pienikulutuksisen ja vähäpäästöisen auton niin silloin tämä yhtälö ei toimi. Autot minun vaatimustasossani maksaa 40 000-50 000 euroa, kertoo Ekovillan markkinointijohtaja Jaakko Koskinen.

Koskisen tavoin yli 15 000 kilometriä vuodessa ajavia on Suomessa nelisenkymmentä tuhatta, eli viisi prosenttia kaikista kilometrikorvausten saajista.

Valtiovarainministeriöstä kerrotaan, ettei muutoksen seurauksia voida ennakoida. Niinpä tavoiteltu 70 miljoonan verotuottokin on vain karkea arvio mahdollisista tuotoista.