Ilman pienhiukkaset lyhentävät elinikää

Yle Uutisten artikkeliarkisto

Taajamien hengitysilmassa leijuvat pienhiukkaset voivat olla syynä useille hengenvaarallisille sairauksille. Altistumisen on todettu lisäävän sydänsairauksia ja lasten astmaa sekä monenlaisia muita keuhkosairauksia keuhkosyöpä mukaan lukien.

Suurimmat pienhiukkaspäästöt aiheuttaa autoliikenne

Uusimpien yhdysvaltalaistutkimusten mukaan pienhiukkaset voivat aiheuttaa jopa äkillisen sydänkohtauksen. Hiukkasten epäillään myös pystyvän muuttamaan geeniperimää.

Hiukkasia esiintyy kaikkialla. Ne voivat olla peräisin sekä luonnollisista että ihmisen aiheuttamista läheistä.

Luonnon omista lähteistä peräisin olevat hiukkaset, kuten siitepöly, maaperän pöly ja itiöt, ovat kooltaan melko suuria. Sitä vastoin fossiilisten polttoaineiden polttamisesta peräisin olevat hiukkaset ovat hyvin pieniä, alle 2,5 mikrometriä, kun esimerkiksi hiuksen paksuus on noin 50 mikrometriä.

Pienhiukkaset liikkuvat ilmakehässä kaasun tavoin ja pääsevät miltei esteettömästi kulkeutumaan myös ihmisten keuhkoihin.

Hiukkaset laskevat elinikää

Viime vuosina tehdyt tutkimukset ovat osoittaneet, että yli 10 mikrometrin hiukkaset jäävät keuhkojen yläilmateihin.

Alle 10 mikrometrin hiukkaset kulkeutuvat syvemmälle hengitysteihin ja kaikkein pienimmät, nanohiukkaset, jopa herkästi vaurioituviin keuhkorakkuloihin asti.

Pienhiukkaset tulevat kalliiksi paitsi niiden vuoksi sairastuneille, myös yhteiskunnalle terveydenhuollon lisääntyvinä kustannuksina.

Lisäksi hiukkaset vähentävät viihtyvyyttä, heikentävät näkyvyyttä ja likaavat ja vaurioittavat kasvillisuutta sekä rakennusten pintamateriaaleja.

Maailman terveysjärjestö WHO on arvioinut, että pienhiukkaset lyhentävät eurooppalaisten elinikää jo keskimäärin yli vuodella. Esimerkiksi Pariisin kokoisessa kaupungissa noin tuhat ihmistä menehtyy ennenaikaisesti hiukkasten takia joka vuosi.

Autot suurin syntipukki

Suurin pienhiukkasten lähde on autoliikenne. Erityisesti dieselautot päästävät suuria määriä hiukkasia hengitysilmaan. Paineet vähemmän haitallisen ajoneuvoteknologian kehittämiseksi kasvavatkin koko ajan.

Haitallisten hiukkasten määrää ilmassa voidaan teknologisin ratkaisuin vähentää kahdella tavalla: polttoaineiden palamista tehostamalla ja päästöjen puhdistamisella erilaisten suodattimien avulla.

Taloudellisten ohjauskeinojen ja säädösten avulla voidaan rajoittaa toimintaa, joka tuottaa ilmakehään terveydelle haitallisia hiukkasia.

Nestekaasuun siirtyminen toisi miljoona-säästöt

Energiansäästön palvelukeskus Motiva on laskenut, että jos koko pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä siirryttäisiin dieselistä nestekaasuun, hiukkaspäästöt vähenisivät peräti 86 prosenttia. Samalla typpipäästöt pienenisivät 60 prosenttia.

Päästöjen väheneminen toisi arviolta 33 miljoonan markan vuotuisen ympäristöhyödyn verrattuna vuoden 1995 tilanteeseen. Jos polttoainetta vaihdettaisiin pelkästään Helsingin kaupungin liikennelaitoksen alueella, olisi rahallinen hyöty vuosittain 18 miljoonaa markkaa.

Nestekaasuun siirtyminen edellyttäisi sekä ajoneuvokaluston että tankkauslaitteiston uusimista, mutta hyödyt ylittävät selvästi kustannukset.

Jos kaluston uusimisen kulut otetaan huomioon, pääkaupunkiseudun linjaautojen polttoaineen vaihtaminen nestekaasuksi merkitsisi silti vuosittain kahdeksan miljoonan markan kokonaishyötyä.

Ylen ympäristötietopalvelu