SAS myöntää kartellisyytteet

Yle Uutisten artikkeliarkisto

Skandinavian lentoyhtiö SAS myöntää Euroopan komission kartellisyytökset, eikä aio valittaa sille määrätyistä noin 230 miljoonan markan eli noin 39 miljoonan euron sakoista. Komission mukaan SAS:lla oli laiton kartelli tanskalaisen Maersk Airin kanssa.

Laittoman kartellin vuoksi SAS:n asiakkaat ovat joutuneet maksamaan liikaa Tukholman ja Kööpenhaminan välisistä lentolipuista. SAS ei kuitenkaan aio maksaa hyvitystä asiakkaille.

SAS:n hallitus kiistää tietäneensä yhtiönsä ja Maersk Airin välisestä sopimuksesta.

Hallituksen mukaan yhtiön entisen toimitusjohtajan Jan Stenbergin toiminta asiassa ei ole ollut asianmukaista, koska hän ei ole tiedottanut sopimuksen etenemisestä kyllin hyvin.

Myös Network-johdon entinen päällikkö Karin Strömberg on osavastuussa kartellin rakentamisessa, hallitus totesi kannanotossaan.

Komissio määräsi yhtiöille sakon heinäkuussa, koska ne pyrkivät sen mukaan luomaan monopolin Skandinaviaan.

Komission mukaan SAS ja Maersk sopivat, että SAS sai muun muassa lentää yksinoikeudella Kööpenhaminasta Tukholmaan. Maersk sai vastineeksi hoitaa linjan Kööpenhamina-Venetsia ja Billund-Frankfurt.

Komission tutkimuksissa selvisi, että SAS sai hoitaakseen 97 prosenttia Tukholman ja Kööpenhaminan välillä lentävistä asiakkaista. Käytännössä heillä ei siis ollut valinnanvaraa.

SAS:n monopoliasema Tukholman reitillä vahvistui, kun Maerskin yhteistyökumppani Finnairkin lopetti linjan lentämisen.

EU:n komissio sai lentoyhtiöiltä vuonna 1998 solmitun yhteistyösopimuksen tutkittavakseen. Siihen liittynyttä lisäpykälää reittien jaosta ei kuitenkaan esitetty.

Komission puhemies Amelia Torres perusteli suurta sakkoa rikkeen vakavuudella ja sillä, että molemmat yhtiöt tiesivät sopimuksen olleen laiton. SAS:n sakon suuruutta lisäsi se, ettei se ollut yhtä yhteistyöhaluinen asian selvittelyssä kuin Maersk oli.

Myös Maersk Air:lle langetettiin heinäkuussa noin 77 miljoonan markan eli 13 miljoonan euron sakko.

AFP, Ylen tv-uutiset, SVT, AP, Reuters, STT