Olympialaisten sponsorit hermostuivat

Yle Uutisten artikkeliarkisto

Olympialaisten pääsponsorit ovat kiukustuneet, kun Sydneyn vuoden 2000 olympiakisojen järjestäjät ilmoittivat tuovansa yli jääneen mainosajan vapaille markkinoille.

Olympialaisten pääsponsorit halusivat olla varmoja näkyvyydestään televisiossa ja pulittivatkin siitä Suomen rahassa noin 150 miljardia. Tyytyväisyys loppui lyhyeen, kun sponsorit kuulivat lopun mainosajan tulevan yleiseen myyntiin - siis myös kilpailijoiden ostettavaksi.

Ainoa tapa estää kilpailijoiden ilmestyminen mainoksiin on ostaa televisioyhtiöiltä kaikki mainosaika pian pois.

Australialainen Financial Review -lehti kertoi tiistaina, että moni pääsponsori on jo ehtinyt ilmaista suuttumuksensa mainospaketteja myyvälle Seven Network -televisioyhtiölle.

Televisiomainonta on pääsponsoreillekin olennaisin osa näkyvyyttä, sillä olympiasäännöt rajoittavat mainontaa kisapaikalla.