Venäjän rekkamiehet vastatoimiin

Yle Uutisten artikkeliarkisto

Venäläinen rekkajärjestö uhkaa katkaista suomalaisrekkojen matkanteon Viipurin-tiellä tiistaiaamuna, jos Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto ei luovu venäläisrekkojen lastausboikotista Suomen satamissa.

Venäläiset rekkajärjestöt uhkaavat pysäyttää suomalaisrekkojen liikenteen ainakin Viipurin-tiellä, mahdollisesti myös Nuijamaan ja Imatran raja-asemilla.

Syynä kiistaan on Suomen ja Venäjän välinen liikennesopimus, jonka mukaan maiden välinen liikenne hoidetaan puoliksi venäläisillä ja puoliksi suomalaisilla rekoilla.

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n mielestä venäläiset ovat kahmineet liikenteestä liian suuren osuuden. Venäläiskalustolla hoidetaan tätä nykyä 80 prosenttia liikennöinnistä.

Tämän vuoksi AKT on asettanut venäläisrekat purku- ja lastauskieltoon ainakin keskiviikkoon asti. Keskiviikkona Suomen liikenneministeriö matkustaa Moskovaan neuvottelemaan Venäjän liikenneministeriön kanssa.

AKT ei ole liikenneministeriön pyynnöstä huolimatta valmis purkamaan boikottia ennen neuvottelujen alkamista.

Liikenneministeriön tieliikenneosaston osastopäällikön Harri Cavénin mukaan AKT:n päätös ei tiedä hyvää neuvotteluille.

AKT pyrkii boikotilla turvaamaan Venäjän liikenteen työpaikat suomalaiskuskeille.

"Venäläisille kuljetuslupia heppoisin perustein"

Venäläiset ovat harkinneet myös kääntymistä maansa hallituksen puoleen, jotta se vaikeuttaisi suomalaisajokkien ylipaino- ja ylimittalupien saamista.

ASMAP ihmettelee sitä, että AKT:n boikotti kohdistuu pelkästään venäläisiin autoihin, vaikka virolaiset ja valkovenäläiset ajavat järjestön mukaan halvemmalla.

Järjestön edustaja Konstantin Sharshakov ehdottaa kiistojen ratkaisua kuljetusalan järjestöjen välisen yhteistyön kautta.

AKT:n mukaan venäläisrekoille on myönnetty kuljetuslupia heppoisin perustein, vaikka kotimaan kortistoissa olisi kuljettajia. Liikenneministeriön mukaan lupa-asiat ovat kunnossa ja markkinat valitsevat kuljettajat.

SKAL huolissaan Venäjän liikenteen tulevaisuudesta

Suomen kuorma-autoliitto pelkää kiistan vaikuttavan Suomen asemaan kauttakulkureittinä Venäjän ja lännen välisessä tavaraliikenteessä.

Myös SKAL on vaatinut kuljetusten tasaisempaa jakautumista, mutta ei näe nyt käynnissä olevia boikottitoimia oikeana tapana vaikuttaa asiaan.

Liiton mukaan kuljetusten siirtyminen muille reiteille olisi vakava menetys suomalaiselle kuljetuselinkeinolle ja veisi pohjan elinkeinoelämän ja valtiovallan panostuksilta Suomen kauttakulkuliikenteen lisäämiseksi.

Risto Mattila kertoo kiistasta (video)