Vetyauton valmistaminen kiinnostaa teollisuutta

Saasteettomien vetyautojen prototyypit ovat jo liikenteessä maailmalla ja kauppoihin vetyautot ovat tulossa Japanissa ensi vuonna. Jos tutkijat voisivat päättää, vetyä tuottavat yritykset saisivat verohelpotuksia ja vetyauto myytäisiin ilman autoveroa.

Suomessakin Teknillisen korkeakoulun uumenissa vetyenergiaa on tutkittu pitkään. Myös autoteollisuus on kiinnostunut vedystä, sillä energianlähteenä vety on periaatteessa ilmaista ja saasteetonta.

TKK:n tutkijat Tuomas Mennola ja Tero Hottinen kertovat, että vedyllä voi korvata bensiinin ja dieselin. Vetyenergialla voidaan käyttää autoja ja lämmittää taloja. Eikä vedystä tule pulaa niin kauan, kun meressä riittää vettä.

Vetyä tuotetaan siis esimerkiksi vedestä. Päästönä vedyn kulutuksesta syntyy ainoastaan vesihöyryä. Autossa tehonlähteenä toimiva polttokenno käyttää vetyä tuottamaan sähköä, jolla auto kulkee. Vedyntuotannon prosessin voi tehdä täysin puhtaasti, jos vety irrotetaan vedestä tuulivoima- tai aurinkopaneelisähköllä.

Vetyauto vastaa suorituskyvyltään polttomoottoriautoa, mutta kulkee lähes äänettömästi.

Autotehtaista ainakin Toyota on tuomassa ensimmäiset vetyautot markkinoille Japanissa ensi vuonna. Myös öljy-yhtiöillä on jo omat vetyhankkeensa. Yhdysvalloissakin ollaan kiinnostuneita vähentämään riippuvuutta arabiöljyyn.

Esteitä tiellä vielä

Autonvalmistajat epäröivät vetyautojen menekkiä, jos polttoainetta ei ole sujuvasti saatavilla. Kuluttajat puolestaan eivät osta vetyajoneuvoa, jos auton ja polttoaineen hinta ovat kalliita.

Mikkolan mukaan vetyautojen tekniikka on kuitenkin nyt valmis. Enää tarvittaisiin vetyautot kauppoihin, toimiva vedynjakelujärjestelmä huoltamoille sekä ennen kaikkea poliittista tahtoa, jolla vetyyn voitaisiin siirtyä.

Jos tutkijat saisivat päättää, vetyä tuottavat yritykset saisivat verohelpotuksia ja vetyauton hinta laskisi tavallisen auton tasolle. Lisäksi autovero poistettaisiin vetyautoilta.

Valtiovarainministeriössä suhtaudutaan varovaisen myönteisesti ajatukseen valtion tukemasta vetyautoilusta. Neuvotteleva virkamiehen Merja Sandellin mukaan ministeriön kanta ympäristöystävälliseen autoiluun on ollut myönteinen.

Maakaasulla käyvät bussit ja muu raskas liikenne saivat aikoinaan lopulta lainmuutoksen ansiosta oikeuden ajaa ilman polttoaineveroja.

STT