Dieselautot lisäävät suosiotaan Lapissa

Yle Uutisten artikkeliarkisto

Pitkien etäisyyksien Lapissa dieselautot ovat viime vuosina lisänneet suosiotaan vauhdilla.

Tekniikan kehittyminen on karistanut mielikuvan dieseleistä saastuttavina ja tehottomina.

Nykydieseleitä voidaan pitää jopa bensa-autoja vihreämpänä vaihtoehtona.

Valinnanvaraakin löytyy kaikilta suurilta autovalmistajilta torikassista toimitusjohtajan edustusautoon.

Kolminkertainen kasvuvauhti

Tilastokeskuksen mukaan dieselkäyttöisten henkilöautojen määrä Lapissa on viime vuosina kasvanut yli kolme kertaa nopeammin kuin bensa-autojen.

Tärkein syy on dieseltekniikan nopea kehitys, sanoo johtaja Reijo Korkala Pörhön Autoliike Oy:stä Keminmaasta.

- Dieselien keskikulutus laski Autoalan keskusliiton tutkimuksen mukaan vuodesta 1993 vuoteen 2000 1,8 litralla 5,8 litraan sadalla kilometrillä. Bensa-autoissa kulutus laski 0,7 litraa, Korkala sanoo.

- Jos verrataan vastaavantehoisia bensa-autoa ja dieseliä, niin dieselin päästöt ovat noin viidenneksen pienemmät ja vääntö saman verran suurempi kuin vastaavassa bensa-autossa.

17 000 kilometriä vuodessa riittää

Dieselautot ovat kuitenkin 3000-4000 euroa vastaavia bensamalleja kalliimpia.

Lisäksi maksettavaksi tulee satojen eurojen vuotuinen dieselvero. Dieseliä ovatkin perinteisesti suosineet paljon ajavat.

Korkalan mukaan nykydieselin hankinta tulee taloudellisesti kannattavaksi jo 17 000 kilometrin ajoilla vuodessa.

- Paljon on myös ihmisiä jotka ostavat dieselin vähemmilläkin ajoilla, koska pitävät sen vääntöominaisuuksista johtuvasta ajamisen helppoudesta, Korkala sanoo.

Valinnanvaraa riittää

Tällä hetkellä kaikkien johtavien autovalmistajien mallistossa on tarjolla dieselvaihtoehtoja torikasseista taksiluokkaan.

Korkalan mukaan massiivisen tehokkaita dieseleitä ollaan istuttamassa myös valtiomiesluokan edustusautoihin.

- Niissä se on imagokysymys ja mielikuvakysymys. Halutaan saada dieseleissä vieläkin valitettavasti istuva negatiivinen leima karistettua, Korkala perustelee.

Lisäpontta dieselille Korkala kaipaa valtiovallan veroratkaisuista.

- Uudessakin autoverolaissa dieselit jäivät ilman suurempipäästöisten bensa-autojen 200 euron katalysaattorivähennystä, Korkala harmittelee.