Sodanuhka varjostaa kuljetusliikkeitä

Yle Uutisten artikkeliarkisto

Sodan uhka tuntuu jo nyt voimakkaasti kuljetusalalla.

Dieselöljyn hinta on noussut ennätyslukemiin ja kuljetussopimuksissa joudutaan varautumaan sodan alkamiseen.

Lapin Liikenneyrittäjien puheenjohtajan Kari Kähkösen mukaan kuorma-autoalalla opittiin parin vuoden takaisesta kriisistä ja nykyään yritykset liittävätkin sopimuksiin erillisen polttoainelisän.

- Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos polttoaineen hinta kohoaa neljästä viiteen senttiä, niin klausuuli laukeaa ja hinnankorotus huomioidaan luonnollisesti kuljetushinnoissa.

Polttoainelisä ei aiheuta nurinoita

Kähkösen mukaan kuljetuksia ostavilla aloilla suhtaudutaan polttoainelisään myötämielisesti.

- Tämähän toimii molempiin suuntiin, eli jos polttoaineen hinta nousee, niin kuljetukset kallistuvat ja jos polttoaineenhinta laskee, niin se vaikuttaa kuljetuskustannuksiin alentavasti.

Kähkösen mukaan polttoainekustannukset muodostavat noin 30 prosenttia kuljetusyrityksen kuluista.