Digitaalinen tv-verkko kattaa ensi vuonna lähes koko maan

Digitaalinen televisioverkko laajenee ensi vuoden elokuuhun mennessä lähes koko maahan. Tällöin verkko kattaa 94 prosenttia väestöstä. Tällä hetkellä peitto on 74 prosenttia.

Laajennushankkeessa ovat mukana Yleisradio, MTV3 ja Nelonen.

Digiverkon rakentaminen laitehankintoineen jää Digita Oy:n harteille. Se huolehtii verkon kustannuksista ja myy sitten kapasiteettia tv-yhtiöille.

Ateenan olympialaisiin mennessä digitaalisen televisiotarjonnan pitäisi siten olla lähes jokaisen suomalaisen ulottuvilla, jos vain on tullut hankkineeksi digiboxin.

Digiverkon ulkopuolelle jäävät kuusi prosenttia ovat lähinnä Lapin sekä Oulun läänin itäosien asukkaita. Myös maan keskiosiin jää pari katvealuetta.

-Yksi tärkeä digiboxien ostoperuste on myös parempi kuvan laatu, Ylen johtaja Olli-Pekka Heinonen huomautti.

Ohjelmatarjonnan lisäämisessä tv-yhtiöt luottavat ainakin suurten urheilukilpailujen vetovoimaan. Jo tänä kesänä ovat tulossa niin uinnin, yleisurheilun kuin nuorten jalkapallon MM-kisat.

Molemmat kaupallisten yhtiöiden toimitusjohtajat muistuttivat myös siitä, että yhtiöt ovat lupautuneet kehittämään digitaalisia ohjelmapalveluja, jos niiden Ylelle maksamaa toimilupamaksua supistetaan tai poistetaan kokonaan.

Nelonen kaipaa digiverkkoa

Erityisen tärkeää digiverkon laajentuminen on Neloselle, jonka näkyvyys etenkin nykyisillä katvealueilla paranee ja kanava saa digiverkon kautta myös puoli miljoonaa uutta katsojaa.

-Analogisen verkon ylläpitäminen vain kuutta prosenttia varten on kallista. Näitä alueita varten kannattaisi ennakkoluulottomasti miettiä satelliittiteknologian kehittämistä, sanoi puoelstaan MTV3:n toimitusjohtaja Pekka Karhuvaara.

Ainakin toistaiseksi on vielä voimassa alkuperäinen suunnitelma, jonka mukaan analogiset televisiolähetykset päättyvät vuoden 2006 lopussa.

Kaupan arvioiden mukaan Suomessa olisi tuolloin vasta noin 850 000 digitaloutta ja edelleen puolitoista miljoonaa analogista taloutta.

STT