1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Yle Uutisten artikkeliarkisto

Levy-yhtiöt laihdutuskuurille

Yle Uutisten artikkeliarkisto

Äänitemyynnin lasku pakottaa levy-yhtiöt Suomessakin viilaamaan toimintaansa tehokkaammaksi. Levy-yhtiöissä syynätään levytyssopimuksia entistä tarkemmin, ja irtisanomisiakin saattaa olla luvassa. Myös tärkeää radiosoittoa yritetään saada aiempaa aggressiivisemmin.

Levyjä kuitenkin tehdään jatkuvasti enemmän kuin olisi kysyntää.

Äänitemyynnin arvo putosi Suomessa viime vuonna alimmilleen kuuteen vuoteen. Levyjä myytiin 118 miljoonan euron edestä. Edellisvuonna kaupaksi meni vielä 127 miljoonan euron verran.

Alkuvuoden tilastojen mukaan myynti on kääntynyt loivaan kasvuun. Siitä huolimatta levy-yhtiöissä kiristetään vöitä.

- Artisteja tsekataan paljon tarkemmin, tehdään suunnitelmia paljon tarkemmin ja ylipäätään toiminta on muodostunut paljon ammattimaisemmaksi, sanoo maailman suurimman levy-yhtiön Universalin Suomen-yhtiön markkinointipäällikkö Kimmo Kivisilta.

Monissa yhtiöissä nälkävuodet ovat jo alkaneet.

- Meillä tämä laihdutuskuuri on jo ollut, EMI:ltä lähti maailmanlaajuisesti 1 900 työntekijää vuosi sitten. Sony pisti viidenneksen väestään pihalle tammikuussa, huokaa EMI Finlandin toimitusjohtaja Veikko Koivumäki.

Myös irtisanomisia tulossa?

Suurimmat suomalaiset levy-yhtiöt ovat kansainvälisten viihdealan mammuttien tytäryhtiöitä. Siksi Suomessa voi olla saneeraus edessä, vaikka täällä levykauppa vetäisikin, jos tärkeimmillä markkinoilla mennään alamäkeen.

- Nytkin tämänhetkinen myynnin kasvu Suomessa on kansainvälisesti katsoen poikkeus, huomauttaa Koivumäki.

Äänitemarkkinoiden arvo nousi Suomessa yhtä soittoa vuodesta 1993 vuoteen 1998. Monissa levy-yhtiöissä ehdittiin tottua kasvun aikaan.

- Helpon talouden aika on kerta kaikkiaan ohi. Kustannuksia karsitaan nyt reippaasti. Uskon, että myös irtisanomisia tulee, arvioi BMG Finlandin markkinointipäällikkö Kimmo Valtanen.

- Samalla levytyskriteeri nousee ja levytysbudjetteja mietitään tarkemmin. Nythän on voinut olla niin, että vaikka levy myy hyvin, listaykköseksi asti, voitot ovat pienet, koska sen levyn tekemiseen ja markkinointiin on käytetty niin paljon, miettii Valtanen.

Julkaistaanko levyjä jo liikaa?

Toistaiseksi levyjä julkaistaan yhtä paljon kuin ennenkin, vaikka myynti notkahti viime vuonna pahasti.

- Sinä suhteessa, että kuinka paljon levyjä myydään ja kuinka monta artistia myydään, niin siinä mielessä julkaistaan ehkä liikaa, mutta kun sä et ikinä osaa sanoa, että mikä on se seuraava hitti, miettii Kivisilta.

- Nyt julkaistaan sellaisia levyjä, joista etukäteen tietää, että ne eivät missään nimessä myy enempää kuin 2 000 - 3 000 kappaletta. Mun on vaikea uskoa, että tällaista voidaan hirveän laajasti jatkaa, pohtii BMG:n Valtanen.

Levy-yhtiöt muistuttavat mielellään, että levyn julkaisu on kulttuuriteko. Ne peräänkuuluttavat julkisuudessa pitkäjänteistä työtä, ihanteena ovat vuosikymmeniä kestävät bändit.

- Minusta meidän pitää julkaista myös niitä vähän myyviä, jos halutaan rakentaa bändeille uraa. Neljän Ruusun eka levy myi pari tuhatta, samoin Discon, muistuttaa EMI:n Koivumäki.

- Levy-yhtiöt julkaisee ihan liian paljon levyjä. Ja tällä hetkellä tarjontaa on enemmän kuin kysyntää.

Tällä hetkellä levy-yhtiöt yrittävät tehdä pikavoittoja. Nopeasti rahat kotiin, sanoo YLEX-kanavan musiikkipäällikkö Heikki Hilamaa.

- Kuinka monta 90-luvulla syntynyttä bändiä vetää Suomessa stadionin täyteen? Kyllä ne on niitä vanhoja, just niitä pitkiä uria tehneitä bändejä, miettii Hilamaa.

Radioon vaikka väkisin

Hilamaa on seurannut etulinjassa, miten levyfirmojen ryhtiliike näkyy - ja kuuluu - myös niiden kannalta tärkeimmässä näyteikkunassa, radioissa. Omia yhtyeitä pusketaan julkisuuteen, ja "ei" kelpaa yhä huonommin vastaukseksi.

- Levy-yhtiöiden lobbaus on tällä hetkellä paljon aggressiivisempaa kuin ennen. On paljon enemmän näitä managereita ja yrittäjiä, jotka yrittää tunkea niitä eri medioihin. Toukokuussa se oli aika hurjaa tää lobbaus, kaikki yritti niitä kesähittejään tunkea, hymähtää Hilamaa.

- Kyllähän sieltä painetta tulee. Ei se meihin juuri vaikuta, koska meillä on tarkat suunnitelmat, mitä me soitetaan. Tarjonta on kyllä todella runsasta, ja julkaisupolitiikka tarkentuu tätä vauhtia kyllä, muotoilee Radio Novan musiikkipäällikkö Mikko Harjunpää.

Mutta toisin kuin yleisesti uskotaan, levymyynnin salaisuus ei ole edes radiosoitossa.

- Hyvä esimerkki on Metallica, jota soittaa Suomessa ehkä kaks, kolme radiota. Ja hyvin vähän nekin. Ja Metallica on ollu kolme viikkoa Suomen ykkösenä tällä hetkellä, sanoo Universalin Kivisilta.

Metallica on Universalin bändi.

Mika Rahkonen

TV-uutiset, taloustoimitus

Lue seuraavaksi