Kuinka välttää lisäaineita?

Yle Uutisten artikkeliarkisto

Jokainen kuluttaja voi omilla valinnoillaan säädellä lisäaineiden saantiaan. Jos lisäaineet huolestuttavat, kannattaa pakkausselosteet lukea huolellisesti ja välttää värjättyjen tuotteiden sekä puolivalmisteiden ja einesten käyttöä. Jos taas luottaa viranomaisvalvontaan eivätkä yliherkkyysoireet vaivaa, kukaan ei estä syömästä kaikkea kaupassa tarjolla olevaa.

Nyrkkisääntö lisäaineiden karttajalle on suosia ruuanvalmistuksessa perusraaka-aineita. Tuore tai pakastettu liha, kala, munat, maustamattomat maitotuotteet, jauhot, pasta, riisi, hedelmät ja kasvikset eivät sisällä lainkaan lisäaineita tai niiden lisäainepitoisuus on hyvin pieni.

Valmistamalla ruuan ja leivonnaiset itse, tietää mitä ne sisältävät.

Myös luomutuotteiden suosiminen on yksi keino välttää lisäaineita. Luomutuotteissa lisäaineita käytetään hyvin vähän ja silloinkin turvaudutaan luontaisiin lisäaineisiin.

Toisaalta eineksissäkin on tarjolla vähän lisäaineita sisältäviä vaihtoehtoja. Yleisohje on, että kiireisen kokin kannattaa suosia pakasteita ja foliovuokiin pakattuja eineksiä. Ne sisältävät usein vähemmän lisäaineita kuin mikropakkausten ruuat.

Pakkausselosteita lukiessa on kuitenkin syytä huomioida ns. 25 prosentin sääntö. Se tarkoittaa, että jos jonkin elintarvikkeen valmistuksessa käytetään toista elintarviketta ja sitä on lopullisessa elintarvikkeessa vähemmän kuin 25 prosenttia, valmistusaineena käytetty elintarvike voidaan ilmoittaa lopputuotteen pakkausmerkinnöissä vain omalla nimellään.

Näin esimerkiksi leivonnaisen tuoteselosteesta ei välttämättä käy ilmi sen valmistuksessa käytetyn hillon koostumus. Epäilyttävissä tapauksissa lisätietoja saa tuotteen valmistajalta tai maahantuojalta.

Makeiset, virvoitusjuomat ja jäätelö sisältävät lähes aina melko paljon lisäaineita. Näitä tuotteita paljon nauttivien kannattaisikin perehtyä tuoteselosteisiin E-koodiavaimen avulla ja varmistua, etteivät lempiherkut olisi ainakaan atsovärein värjättyjä.

Vähän lisäaineita sisältäviä ovat mm. perussuklaa, toffee, lakritsa ja tavallinen kermajäätelö. Makeannälkäisen ja -janoisen on hyvä muistaa myös hedelmien ja mehujen olemassaolo.

Vaikka lisäaineilla on riskinsä, suhteellisuudentaju kannattaa kuitenkin säilyttää. Hysteriaan ei ole syytä. Enemmistö lisäaineista on täysin turvallisiksi todettuja, ja jokapäiväiseen käyttöön tarkoitetuissa tuotteissa lisäaineita on yleensä vain vähän jos ollenkaan. Lisäaineita suurempia ruuan aiheuttamia uhkia ihmisen terveydelle ovat edelleen liika rasva, suola ja sokeri.

Ulla-Marja Kokko, YLE24

Yleisimpiä lisäaineryhmiä

Takaisin alkuun >>>

LISÄÄ TIETOA LISÄAINEISTA: