Kaupan omia tuotemerkkejä Suomessa vähän

Yle Uutisten artikkeliarkisto

Kaupan omien tuotemerkkien osuus vähittäiskaupan myynnistä on Suomessa kahdeksan prosenttia, kun se teollisuusmaissa keskimäärin on 15 %, kertoo markkinatutkimusyhtiö ACNielsen.

Suurin markkinaosuus kaupan omilla tuotteilla on Suomessa pakatuissa kuivatuotteissa, pakasteissa sekä pesu- ja puhdistusaineissa. Sen sijaan leipomotuotteissa, lihassa, meijerituotteissa, juomissa ja makeisissa markkinaosuus on varsin alhainen.

1980-luvulla kauppoihin tullut Pirkka-tuotemerkki on alan pioneeri. Sen jälkeen markkinoille ovat tulleet muun muassa Spar, Euroshopper, Rainbow, Eldorado ja Daily.

Lidl lisää kilpailua

ACNielsenin mukaan kaupan omilla merkeillä on Suomessa edelleen kasvunvaraa. Saksalainen, omilla tuotteillaan kilpaileva Lidl-kauppaketju aiheuttaa osaltaan painetta merkkien yleistymiseen.

Kaupan omien tuotemerkkien valttikorttina on niiden edullinen hinta. Suurien tilausvolyymien takia kauppaketjut pystyvät painamaan merkkituotteidensa hinnat alas. Omien tuotemerkkien alla myytävät tuotteet ovat noin 25 prosenttia edullisempia kuin vastaavat tuotteet.

ACNielsenin tutkimuksessa oli mukana 36 maata. Selvityksen mukaan kaupan omat merkit ovat erityisen suosittuja Länsi-Euroopassa, missä niiden osuus on 22 prosenttia koko vähittäismyynnistä. Sveitsissä omilla merkeillä on vahvin asema, siellä niiden osuus vähittäiskaupasta on 38 prosenttia.

STT