1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Yle Uutisten artikkeliarkisto

Kansallinen mediatutkimus: Lehtien suosio kasvaa

Suomalaiset lukevat aiempaa enemmän lehtiä, ilmenee tuoreesta kansallisesta mediatutkimuksesta. Sekä sanomalehdet että perhe- ja ajankohtaislehdet ovat kasvattaneet lukijamääriään.

Levikintarkastus oy:n TNS Gallupilta tilaaman tutkimuksen mukaan erityisesti asumisen, rakentamisen ja puutarhanhoidon lehtien lukijamäärät ovat nousseet. Lehtiryhmä on ollut viimeisen kolmen vuoden aikana keskimääräistä paremmassa kasvussa. Se on saanut paljon uutta lukijakuntaa ja erityisesti miesten ja 50 vuotta täyttäneiden naisten keskuudessa.

Myös useimmat sanomalehtien liitteet ja asiakaslehdet ovat kasvattaneet lukijakuntaansa. Sen sijaan tietotekniikan ja tietoliikenteen lehtien ryhmässä lukijamäärät ovat laskeneet.

Suurimmista sanomalehdistä eniten lukijakuntaansa kasvatti Ilta-Sanomat, jonka lukijakunta kasvoi puolen vuoden aikana 3,9 prosenttia. Samaan aikaan Iltalehden lukijat vähenivät 9,9 prosentilla.

Aikakauslehdistä yli kymmenellä prosentilla lukijamääriään kasvattivat Meidän Mökki, Koti ja Keittiö, Talo & Koti sekä Talouselämä. Glorian Ruoka & Viini, Veikkaajan ja MikroPC:n lukijakunta väheni puolestaan yli seitsemällä prosentilla.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset lukevat keskimäärin 11 eri lehteä. Näistä kolme on sanomalehtiä ja kahdeksan erilaisia aikakauslehtiä.

Lukijamäärältään kolme suurinta sanomalehteä ovat Helsingin Sanomat (1 110 000 lukijaa), Ilta-Sanomat (915 000) ja Iltalehti (663 000).

Aikakauslehdistä eniten lukijoita on asiakaslehti Pirkalla (2 493 000 lukijaa), Yhteishyvällä (1 402 000) ja Aku Ankalla (983 000).

Tutkimuksessa on mukana 150 valtakunnallista lehteä. TNS Gallup tekee vuoden aikana tutkimusta varten 26 000 puhelinhaastattelua. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat 12 vuotta täyttäneet suomalaiset.

YLE24