Brasiliassa myös junat käyttämään biodieseliä

Yle Uutisten artikkeliarkisto

Brasiliassa biodiesel on jo kauan ollut yleinen henkilöautojen polttoaine. Nyt biodieselin käyttö myös vetureiden polttoaineena on alkamassa.

Rautatieyhtiö América Latina Logística (ALL), joka omistaa 15 000 kilometriä rautateitä Argentiinassa ja Etelä-Brasiliassa on päättänyt korvata neljänneksen petrolipohjaisesta polttoaineestaan biodieselillä.

ALL aikoo ottaa käyttöön polttoaineseoksen nimeltä B-20, joka sisältää 80 prosenttia tavanomaista dieseliä ja 20 prosenttia biodieseliä.

Jos suunnitelma toteutuu, ALL kuluttaa 580 junassaan vuosittain 35 miljoonaa litraa biodieseliä. Tämä on riittävä määrä, että biodieselin tuotantolaitoksen toiminta on kannattavaa.

Yhtiö aloittaa seuraavan kolmen kuukauden sisällä kenttäkokeet kahdella junalla. Kokeissa selvitetään polttoaineenkulutusta ja päästöjä.

ALL:n käyttämä biodiesel valmistetaan soijapavuista, mutta ne ovat vain yksi monista biodieselin raaka-ainevaihtoehdoista. Sao Paulon yliopistossa biodieseliä on tehty 11 eri kasvilajista, mm. puuvillasta, auringonkukasta, maissista, maapähkinöstä ja palmusta. Myös eläinrasvaa voidaan käyttää raaka-aineena.

Kun monet kasvit sopivat liikennevälineiden energianlähteiksi, Brasiliassa odotetaan ALL:n kokeilun myötä suurta harppausta biodieselin käytön yleistymisessä ja sitä myötä sen taloudellisessa hyödyssä. Lukuisat maaseudun pientilat voisivat osallistua biodieselin raaka-aineen tuotantoon. Näin syrjäseuduille saataisiin vaurautta ja hyvinvointia.

Biodieselillä on todettu olevan paljon hyödyllisiä ominaisuuksia tavalliseen diesel-polttoaineeseen verrattuna. Bioraaka-aine on uusiutuva ja puhdas luonnonvara.

Brasilian Paranán osavaltion pääkaupungissa Curitibassa linja-autot käyttävät polttoaineenaan biodieseliä. Paikallisen teknologisen institutin tekemissä tutkimuksissa on todettu biodieselin tuottavan 18 - 33 prosenttia vähemmän saastepäästöjä tavalliseen dieseliin verrattuna.

Samalla tavallisen dieselin tuottamat aromaattiset hiilivedyt jäävät kokonaan pois.

Heikosta taloudesta kärsivälle Brasilialle kotimaisen polttoaineen yleistyminen olisi muutenkin hyvä uutinen. Samalla kun taloudellinen toimeliaisuus ja työpaikat lisääntyisivät, Brasilian riippuvuus tuontiöljystä vähenisi.

Brasiliaan tuodaan 15 prosenttia sen käyttämästä dieselistä ja 80 prosenttia bensiinistä. Biopolttoaineen saadessa lisää käyttäjiä Brasiliasta voisi tulla jopa polttoaineviejä.

IPS