Pohjoisen ainoa hybriditaksi on Kemissä

Yle Uutisten artikkeliarkisto

Niinsanotut hybridiautot tekevät tuloaan myös Lappiin.

Toistaiseksi Pohjois-Suomesta löytyy tosin vasta yksi bensiini- ja sähkömoottoreilla kulkeva hybridiauto.

Kemiläinen taksiyrittäjä Jari Marjanen sai uutta tekniikkaa edustavan työkalun käyttöönsä viime torstaina.

- Täytyy myöntää, että erikoisuuskin houkutteli. Mutta lopullinen ostopäätös syntyi käyttöominaisuuksien perusteella, Marjanen sanoo.

- Hybridiauto on helppo ajettava. Lisäksi työpaikan mukavuus paranee, koska auto on erittäin hiljainen varsinkin sähkömoottorilla ajettaessa.

Marjanen ajelee torstaina käyttöönsä saamalla Toyota Prius -hybridiautollaan taksiyrittäjänä pitkiä kilometrejä.

- Arvostin valinnassa eniten luotettavuutta. Toistaiseksi kokemusta on vähän, mutta esimerkiksi Helsingissä taksissa olevista vastaavista autoista ei ole juuri pahaa kerrottu, Marjanen sanoo.

Helsingin taksissa ajelee kaksi vastaavaa Toyota-hybridiautoa.

Ekologisuus plussaa

Hybridiauton pakokaasupäästöt ovat jopa 90 prosenttia tavanomaista autoa pienemmät. Marjaselle ekologisuus ei kuitenkaan ollut kovin merkittävä valintakriteeri.

- Muut ominaisuudet painoivat enemmän, enkä oikeastaan ajatellut koko asiaa. Mutta jos tällaisessa työssä voi pitää myös ekologisia arvoja korkealla, niin sehän on vain plussaa.

Toyota Prius on toistaiseksi ainoa Suomen markkinoilla oleva hybridiauto.

Vuoden autoksi 2005 valittu hybridi käynnistetään virtakytkimestä.

Liikkeelle päästään sähkömoottorin kuljettamana ja akkujen lataamiseen käytettävä 1,6 litran polttomoottori käynnistyy automaattisesti tarvittaessa.

Myös jarrutuksen energia käytetään akkujen lataamiseen.

Voimansiirrosta huolehtii portaaton jatkuvasti vaihtuvavälityksinen automaattivaihteisto.

Suomessa vasta muutama kymmenen hybridiä

Tuotepäällikkö Jouko Ryynänen Toyota Auto Finlandista kertoo, että markkinoille odotetaan kilpailua ehkä jo ensi kesäksi.

- Toistaiseksi varma tieto on vain Lexuksen hybridiautosta, mutta esimerkiksi Honda myy jo omaa hybridimalliaan Euroopassa ja Ford Amerikassa, Ryynänen sanoo.

Ryynäsen mukaan Priusta on myyty Suomessa toistaiseksi muutamia kymmeniä, mutta maailmalla kysyntä on kovaa.

- Suomenkin myyntiä on rajoittanut pitkä toimitusaika, joka johtuu pääasiassa siitä, että tehdas ei ole ehtinyt valmistaa autoja riittävän nopeasti.

Toyota on Ryynäsen mukaan nostanut Priuksen tuotantomäärää jo kahdesti.