Kiskokaluston tuotanto jatkuu Suomessa

Yle Uutisten artikkeliarkisto

Espanjalainen kiskokalustotuotteita valmistava Patentes Talgo S.A. on tullut Suomeen vakavissaan ja pitkällä tähtäyksellä, vakuuttaa yhtiön torstaina Vuolijoella puhunut toimitusjohtaja Francisco de Lorenzo.

Talgo ostoi kesäkuussa Rautaruukilta Transtechin yksikön. Espanjassa, Saksassa, Yhdysvalloissa ja Suomessa toimiva yritys työllistää 1 500 työntekijää, joista Espanjassa 850 ja Suomessa 550.

Vuonna 1942 perestetun yrityksen päätuotteita ovat kallistuvakoriset luotijunat, rautatiekaluston huoltolaitteet ja rautateihin liittyvä huoltoliikennetoiminta.

Tangon liikevaihto oli viime vuonna 100 miljoonaa euroa.

Suomesta ulkomaiden markkinoille

Suomesta käsin Talgo-Transtech tähyää ulkomaiden markkinoille. Skandinavian markkinoiden lisäksi tähtäimessä ovat Euroopan ja Yhdysvaltain markkinat.

Myös Venäjä kiinnostaa yritystä markkina-alueena, mutta tässä vaiheessa maan sisäiset olot ovat este kaupan teolle. - Venäjän markkinat ovat tärkeät niin Suomen kuin Espanjan tehtaille, mutta maan taloudellinen tilanne ei nyt ole otollinen kaupanteon kannalta. Meidän on odotettava ehkä 5 - 10 vuotta, jolloin tilanne saattaa hyvinkin olla toinen, totesi toimitusjohtaja Francisco de Lorenzo.

Vuolijoella tilauksia vuodelle 2002 saakka

Suomen toiminnoista vastaavan Talgo-Transtech Oy:n toimitusjohtaja Tapani Tapaninaho on tulevaisuuden suhteen optimistinen.

Nykyinen vajaan miljardin markan tilauskanta takaa Vuolijoen tehtaalle täystyöllisyyden maalis-huhtikuulle vuoteen 2000. Lisäksi matkustajavaunutilauksia on aina vuoteen 2002 saakka.

Tranctechille on mahdollisesti tulossa uusia tuotteita ja toimintoja Espanjasta. Yksi vaihtoehto on vaihtuvaraidevälisten tavaravaunujen valmistaminen, josta yhtiöllä on pitkä kokemus Espanjassa.

Ensimmäiset suuret vaunukaupat uuden omistajan alaisuudessa ratkeavat elo-syyskuun aikana.

Neuvostoliiton tilaamat 226 vaunua yhä Suomessa

Rautaruukin omistukseen jääneet 226 henkilöautojen kuljetusvaunua odottavat maakunnan eri ratapihoilla yhä ostajaansa.

Alun perin vaunut tilattiin Ladan tehtaalle Togliattiin, mutta Neuvostoliiton romahdettua ei vaunuille ole löytynyt maksajaa.