Oppilaan tuki riippuu asuinpaikasta

Yle Uutisten artikkeliarkisto

Koulujen erityis- ja tukiopetus jakaantuu epätasaisesti Etelä-Suomessa. Resursseja oli Etelä-Suomen lääninhallituksen tutkimuksen mukaan lukuvuonna 1997 - 1998 vähiten Hämeessä, vaikka siellä näyttää olevan eniten vakavia kriisejä.

Paras tilanne oli Uudellamaalla. Maakunnan kouluissa on muun muassa muita kouluja useammin suunnitelma vakavien kriisien hoitamisesta ja oppilashuollosta.

Yläasteen oppilailla on todettu olevan eniten vakavia kriisejä, kuten esimerkiksi syömishäiriöitä, koulukiusaamista ja itsemurhalla uhkailua.

Kriisit kehittyvät oppimisen esteeksi, ellei oppimis- ja sopeutumisongelmissa auteta heti niiden ilmaannuttua.

Oppilaiden ja opettajien hyvinvoinnin ja koulun opetustyön edistämiseen on kehitetty oppilaitosryhmä-järjestelmä.

Ryhmä on oppilaitoksen sisällä toimiva moniammatillinen ryhmä, johon kuuluu opettajia, vanhempia ja asiantuntijoita.

Oppilaitosryhmä oli tutkimuksen mukaan 82 prosentissa Uudenmaan kouluista.

Hämeen ja Kymen kouluissa niitä oli 72 prosenttia.