Jorma Hynninen moittii Kansallisoopperan akustiikkaa

Oopperalaulaja Jorma Hynninen arvostelee Kansallisoopperan salin akustiikkaa ja toivoo siihen korjauksia. Paras akustiikka löytyy hänen mielestään Tampereelta.

kulttuuri

Päätös musiikkitalon rakentamisesta on tehty, mutta akustiikkakeskustelu ei Suomesta lopu. Tähän mennessä Finlandiatalon ja Kulttuuritalon akustiikka on saanut asiantuntijoiden tuomion. Kansallisoopperaa odotettiin pitkään, joten sen arvostelemista on varottu.

Jorma Hynninen toivoo, että Suomen Kansallisoopperan akustiikkaa pitäisi korjata.

- Kansallisoopperassa on sellainen ongelma, että näyttämöltä ei tahdo kuulua saliin. Valitettavasti laulajien äänet peittyvät orkesterisoinnin taakse. Näin varsinkin permannolla. Ainoastaan erikoislavasteissa, joissa otetaan huomioon tämä tilanne, laulu kuuluu sillä tavoin kuin sen pitäisi oopperalavalta kuulua, Hynninen sanoo.

Kansallisoopperaa parempi ooppera-akustiikka löytyy Hynnisen mukaan Tampereelta, jossa on pohjoismaiden suurin konserttisali. Hynninen päässee esittelemään Tampere-talon akustisia mahdollisuuksia torstaina ensi-iltaan tulevassa Verdin Otellossa, jossa hän laulaa Jagon roolissa.

- On sanottava, että Tampere-talo on parempi, paitsi että täällä ei ole kunnon näyttämöä. Kun ei ole sivunäyttämöitä eikä takanäyttämöitä, voidaan rakentaa vain yksi lavaste. Jos olisi ollut pientä halua ja ajatusta rakentaa kunnolla, niin tämä olisi ollut maailmanluokan oopperatalo, kertoo Hynninen.

Sekä Tampere-talon että Kansallisoopperan salien akustisesta suunnittelusta vastaa arkkitehti Alpo Halme.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset