Liikennelaitokset mielissään työsuhdematkalipuista

Hallituksen budjettiesitykseen sisältyvien työsuhdematkalippujen toivotaan lisäävän yksityisautoilun varjossa kituvan joukkoliikenteen suosiota. Työsuhdematkalippu alentaisi joukkoliikennevälineillä työhön kulkevan matkakuluja neljänneksen.

Kotimaa

Työsuhdematkalippu on uusin yritys kannustaa ihmiset valitsemaan auton sijasta julkinen kulkuväline työmatkalle. Asian läpimeno budjettiriihessä oli liikennelaitoksille iloinen yllätys ja toiveet ovat korkealla.

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen suunnittelujohtaja Seppo Vepsäläinen arvioi, että jos puolet työntekijöistä käyttäisi työsuhdematkalippua, joukkoliikenteen työmatkat lisääntyisivät neljästä viiteen prosenttia.

Työsuhdematkalipun voi rinnastaa lounasseteleihin. Työnantaja maksaisi työntekijän kausilipun kokonaan, mutta vähentäisi tämän palkasta vain kolme neljännestä lipun hinnasta. Työntekijä säästäisi näin lipun hinnassa neljänneksen. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla säästöä seutulipun käyttäjälle kertyisi vuodessa yli 200 euroa.

Työsuhdematkalipun todellinen suosio on vielä täysin arvailujen varassa, sillä työnantajalle lippu on vapaaehtoinen. Työnantajia arveluttaa järjestelmän aiheuttama ylimääräinen byrokratia.

Johtaja Jussi Mustonen Elinkeinoelämän keskusliitosta sanoo, että työnantajat ovat vierastaneet uudistusta kahdesta syystä:

- Ensinnäkin jokainen uusi järjestelmää aiheuttaa kustannuksia palkkahallinnossa, kirjanpidossa ja niin edelleen. Toiseksikin uudistus on ihan periaatteellisesti erikoinen. Palkanmaksun lähtökohtanahan on se, että palkka on korvausta tehdystä työstä, Mustonen huomauttaa.

Jos työnantaja päättää tarjota työsuhdematkalippuja, jää sen jälkeen vielä selvitettäväksi, ketkä työntekijöistä yrityksen sisällä lippuja saavat.

Lähteet: Ylen TV-uutiset