TV-muisto-kampanja sai liikkeelle nuoret ja vanhat

Yleisradion TV-muisto -kirjoituskampanja on loppusuoralla. Keskiviikkona 31.8. päättyneen kampanjan avulla on etsitty katsojien muistoja television puoli vuosisataa kestäneen matkan ajalta.

kulttuuri

Katsojien tv-muistoja on tullut Yleisradioon lähes tuhat kappaletta, kertoo toimittaja Ritva Leino. Hänen mukaansa monen vanhemman kirjoittajan mieleen on painunut hetki, kun televisiolaite aikanaan tuli kotiin.

- Monessa kodissa siihen on suhtauduttu kuin uuteen perheenjäseneen. Ihmiset muistavat käsittämättömän hyvin, minkä merkkinen televisio oli, miltä se näytti ja mitä sen päällä pidettiin, Leino huomauttaa.

Yllättävän mieleenpainuvia ovat olleet myös television virityskuva ja eri tv-yhtiöiden logot ja tunnussävelmät.

Leinon mukaan moni vanhempi suomalainen on koonnut kirjeeseensä katsotuimmat ja unohtumattomimmat ohjelmat koko television 50-vuotisen taipaleen varrelta.

Nuoret puolestaan ovat lähettäneet muisteluksia ja kommentteja yksittäisistä ohjelmista, jotka ovat joko ärsyttäneet tai riemastuttaneet.

- Esimerkkinä voisi mainita Purmosta tulleen kirjeen, jossa muistellaan aamutelevision lehtikatsausta. Kirjoittajan mukaan toimittaja Arto Nyberg oli suorassa lähetyksessä tukehtua nauruun, kun kävi ilmi, että joku oli löytänyt lehmän silmäripsen makkarasta, kertoo Leino.

Radion kulttuuriuutiset