1. yle.fi
  2. Uutiset

Tutkija: Juorulehtien valta kasvaa

Niin sanottujen sensaatiolehtien vaikutusvalta on kasvanut viime vuosina, sanoo Tampereen yliopiston tiedotusopin laitoksen määräaikainen professori Erkki Karvonen.

Kotimaan uutiset

Karvosen mukaan lehtien valta kasvaa lukijakunnan laajenemisen mukana.

Esimerkkinä sensaatiolehtien vallasta Karvonen mainitsee Seiska-lehden aloittaman pääministerin salarakaskohun, joka myös maan johtavien tiedotusvälineiden oli pakko noteerata.

Karvosen mukaan sensaatiolehtien arvot ovatkin leviämässä myös muuhun mediaan, mikä näkyy juttujen lyhentymisenä ja viihteellistymisenä.

Karvonen arvelee, että varsinaiset juorulehdet ovat muuttumassa yhä räväkämpään ja sensaatiohakuisempaan suuntaan. Hän uskoo, että lukijoiden sietokyky tulee kuitenkin jossain vaiheessa vastaan, mikä estänee rajuimmat ylilyönnit.

Karvonen selittää sensaatiolehtien suosiota sillä, että ne ovat korvanneet suurkaupunkeihin syntyneen tyhjiön, joka on syntynyt perinteisen, tiiviin kyläyhteisön kadotessa; kun ennen kytättiin naapuria, nyt kytätään juorulehdissä esiintyviä julkkiksia.

Lisäksi laatulehdet sortuvat Karvosen mielestä usein elitistisyyteen ja ylhäältä päin saarnaamiseen, mikä saattaa vieraannuttaa lukijakuntaa.

Viihdelehdistä suosituin on 7 päivää, jolla on noin 947 000 lukijaa. Hymyä lukee 420 000, Katsoa 377 000 ja Ohoa 311 000 ihmistä. STT

Lue seuraavaksi