Mainoksetkin voivat puuttua yhteiskunnan ongelmiin

Pääkaupunkiseudulla on alkanut yhteiskunnallisen mainonnan kampanja, joka kiinnittää huomiota ihmiskauppaan. Kampanjan takana on ihmiskaupan vastainen verkosto, joka pyysi mainonnan ammattilaisia suunnittelemaan aiheesta julisteita.

kulttuuri

Naisasialiitto Unionin organisoima julistekampanja haluaa kiinnittää huomiota prostituution ja ihmiskaupan kysyntään.

Vastaavia yhteiskunnallisiin ongelmiin liittyviä mainoksia, joista voi puhua myös kannanilmaisuina, näkyy katukuvassa ja mediassa yhä enemmän.

Perinne alkoi jo 1970-luvulla television tietoiskuista. Nyt käytössä olevat keinot ovat kuitenkin toisenlaisia. Marja Konttinen haastatteli äskettäin pro gradu -työtään varten kahtatoista voittoa tavoittelematonta organisaatiota.

- Parempaa maailmaa ajavat järjestöt ovat ottaneet käyttöön kaupalliset viestinnän keinot saadakseen asiansa läpi, Konttinen sanoo.

Yhteiskunnallista mainontaa rajoittaa se, että pienillä ja voittoa tavoittelemattomilla järjestöillä on harvoin varaa maksaa mainoskampanjasta. Mainosmaailmassa löytyy kuitenkin halua toteuttaa kampanjoita hyvän asian puolesta myös ilman palkkiota.

Esimerkiksi AD Minna Lavola osallistui ihmiskaupan vastaiseen kampanjaan suunnittelemalla yhden julisteen. Hänen työssään kaupan lihatiskiin on ahdettu ihmisiä.

- Mitä suoremmin työssään pääsee asiaan käsiksi, sitä vaikuttavampi julisteesta tulee, sanoo Lavola. Hänen mielestään hyvä kantaa ottava mainos on pysähdyttävä, mutta kiihkoton. - Liiallisella shokeeraamisella ei välttämättä saa ohikulkijalta halumaansa huomiota, Lavola huomauttaa. Radion kulttuuriuutiset

Lähteet: Kampanjan Internet-sivut